Recenze: Železná srdce

Recenze: Železná srdce | Fandíme filmu
Sony Pictures Entertainment
Nadčasové drama plné hlubokých myšlenek nečekejte, strhující válečnou vřavu však David Ayer nabízí plnou náručí.

Jen málo věcí může být pro vaši hollywoodskou kariéru lepších než spolupráce s Bradem Pittem. Kdysi „jen“ velmi úspěšná herecká ikona, dnes už zaběhlá producentská figura, která si navíc své projekty pozorně hlídá a většinou nepohrdne šancí si v nich i střihnout nějakou tu roli. To je případ i nejnovějšího válečného dramatu Železná srdce (Fury), nekompromisní a špinavé podívané přímo ze středu západní fronty druhé světové války. A i když je zážitek z výletu za jednou tankovou skupinou spíše instantní a nedlouhotrvající, akční a dramatická dvouhodinovka v kině vás nakopne více než kterýkoliv díl Expendables.

V prvé řadě vás toho na Železných srdcích pravděpodobně mnoho nepřekvapí. Tanková jednotka pod velením seržanta Wardaddyho (Brad Pitt) ztratí klíčového kulometčíka ve zpackané ofenzívě a je jí přidělen čerstvý bažant Norman (Logan Lerman). Nastupují klasické příběhové propriety o neschopnosti nového člena jednotky, o stmelování s posádkou tanku Fury (v kino-titulcích rádoby důvtipně přeloženo jako Fúrie) a samozřejmě i o vztahu otec-syn mezi Normanem a Wardaddym. Vše jste pravděpodobně viděli už jinde, ale režisérovi Davidu Ayerovi se náramně daří promítnout na publikum neskutečnou stísněnost, hnus a špínu cestování v tanku za takřka jistou smrtí.

Z hlediska čisté a neředěné válečné syrovosti se (v rámci hollywoodské produkce) jedná o pravděpodobně nejtemnější zobrazení druhé světové od scény vylodění v Zachraňte vojína Ryana. Železná srdce jsou samozřejmě silné eRko (film mládeži nepřístupný), s vypečenými detaily na ustřelené končetiny a bezvládná těla přejetá tankovým pásem. Ty jsme samozřejmě také viděli už v jiných válečných filmech, ale Ayerova režijní snaha o autenticitu jim přidává ještě úplně nový rozměr. Špinavost Železných srdcí je zkrátka uvěřitelná. A až poprvé uvidíte kníratého Shiu LaBeoufa, tak okamžitě uvěříte fámám z natáčení, že se Shia během produkce filmu ani jednou neosprchoval a mezi přestávkami neustále zůstával v roli. O jeho současném psychickém stavu by se sice dalo napsat leccos, ale jeho snažení rozhodně nepřišlo vniveč, hotovému filmu to jen přidává.

To, co je hodinu a půl budováno jako věrný a přízemní pohled do jádra jedné tankové jednotky, se lehce rozpadá až ve finální akční scéně filmu. V ten moment výrazněji nastupují hollywoodská klišé a lehce patetická válečná hesla. Není to nic, co by úplně rozdrtilo dosud pečlivě konstruovaný produkt, ale v porovnání s předchozím děním tento vývoj rozhodně zamrzí. Naštěstí ho naplno nahrazuje fakt, že závěrečná bitva je jedna z nejlepších akčních scén letošního roku, kde se míchá maximální herecké nasazení s vynikajícím ozvučením, bezchybným střihem a vyšším body-countem, než jaký stihl za hodinu a půl nadělat John Wick. A to je přitom finální masakr zaveden do nepříliš povedené scenáristické kličky, která překonání předchozích tankových bitev v podstatě zamezuje.

I v těchto méně přesvědčivých momentech jsou ale připraveni táhnout „Fúrii“ herci. Brad Pitt samozřejmě herecky neslábne ani po padesátce, zde v roli otcovské figury a válečného drsňáka v jedné osobě. Velkou pochvalu ale zaslouží i zbytek jeho tankové party. Především pak ze řetězu věčně utržený Jon Bernthal, který se po Vlkovi z Wall Street opět objevuje v roli dobrosrdečného grázla, jehož kreace budete sledovat s pobavením.

Železná srdce nadělí přesně to, co slibují už od propagačních materiálů a trailerů. Poctivou a velmi hutnou válečnou podívanou, jejíž největší kouzlo tkví v kondenzování známého děje do nepříjemného prostředí jednoho tanku. Do toho spolehlivé herecké vedení a technicky brilantně odvedené akční scény, a máte chlapskou podzimní hitovku, která neurazí ani vašeho tátu.

8/10