Transformers 4: První zahraniční recenze

Transformers 4: První zahraniční recenze | Fandíme filmu
Jak si vedou roboti u zámořských kritiků a co nového jsme se dozvěděli o ději?

V Číně byli ve světové premiéře uvedeni Transformers: Zánik a vzápětí se tak online objevilo několik prvních recenzí v angličtině. Pokud bychom šli až na úplnou dřeň, dá se jednoduše říct, že nás čeká více téhož. Kdo nenáviděl Transformers doteď, bude je nenávidět dál, zatímco fanoušci si opět užijí obří roboty a jejich vzájemné šarvátky.

Zase nás čekají povrchní postavy a příběh jak z animovaného seriálu pro nejmenší, nicméně mělo ubýt prostoduchého humoru, který srážel dvojku a trojku a celkově prý film nabral vážnější nádech a temnější tóny. Oproti druhému a třetímu dílu by čtyřka měla také být podstatně méně chaotická. Transformeři 4 trvají přes dvě a půl hodiny, což je jednoduše moc. Zvlášť v první části se prý děj dost vleče a dokonce i určité akční scény působí podle některých recenzí jako něco dodatečně narychlo spíchnutého, aby se ukojil hlad diváků (nebo režiséra Michaela Baye) po megalománii. Film se snaží představit celou řadu nových elementů, a tak neustále někdo něco vysvětluje, místo aby se děj skutečně pohnul kupředu.

Podle negativnějších ohlasů to samé napočtvrté už zkrátka ani nemůže být zajímavé, zatímco kladnější recenze se shodují, že Bay svoji akci posunul ještě o další úroveň nahoru. Všechno má být větší, odvážněji nasnímané a vizuálně opojnější. Čínské prostředí má být atraktivní změnou, kamera se neustále snaží nacpat do obrazu co nejvíc vjemů, závěrečná bitva by měla opět trvat přes půl hodiny. Z novinek mají nejvíc zapůsobit Dinoboti a zlí boti, kteří se „slévají“ z malých krychliček.

Roboti obecně jsou pak podle všeho těmi pravými tahouny filmu. Mark Wahlberg je prý jako hrdina uvěřitelnější než vychrtlý Shia LaBeouf z předchozích filmů, ale jinak mají být lidské postavy spíš takový kompars. To nejlepší máme čekat od Stanleyho Tucciho, šíleného vědce, který je pro své objevy ochotný udělat cokoliv - Tucci si prý svého skoro-záporáka patřičně užívá. Morálním centrem filmu je ale Optimus Prime, statečně mu sekunduje samurajský robot Drift, zatímco Hound a Crosshairs nejdou daleko pro uštěpačnou poznámku a Bumblebee bude zase roztomilý mazel. Všichni roboti by tentokrát měli jít od sebe velice dobře rozlišit.

Zkrátka a dobře - ve čtvrtek se všichni sejdeme v kině. Ten komu lezou Transformers na nervy, pravděpodobně takhle daleko ani nedočetl ;-). Teď doporučím přestat ve čtení i ostatním, ale pokud to nemůžete vydržet, následují spoilery, které recenze odhalují:

Hned v úvodu filmu se dozvíme, že dinosaury na Zemi vyhubila mimozemská invaze. Následně se děj přenese do současnosti, několik let po událostech z Transformers 3. Vládní organizace Harolda Attigera (Kelsey Grammer) loví všechny Transformery bez rozdílu. Oficiálním důvodem má být snaha o bezpečnost Země, ve skutečnosti se ale Attiger snaží získat pro vědce Joshuu Joyce (Stanley Tucci) co nejvíc vzácného kovu Transformania, ze kterého Joshua staví armádu lidmi ovládaných Transformerů.

Lockdown se už od začátku paktuje s Attigerem, jedná se o jakéhosi lovce odměn, který pracuje pro „tvůrce Transformerů“, kteří si přejí vyhlazení nebo snad ovládnutí všech robotů (tady jsou recenze přeci jen ještě maličko tajuplné). Lockdown létá po celém vesmíru a proto na palubě jeho lodi uvidíme úplnou zoo nejrůznějších mimozemských tvorů. Za spolupráci mají lidé slíbené „Sémě“ (Seed), které má umožnit teraformovat část zemského povrchu a Transformanium těžit.

Cade Yaeger (Mark Wahlberg) do děje vstoupí ve chvíli, když na vrakovišti najde zrezivělého a poničeného Optima Primea, který je po úprku z prohrané bitvy zaseklý v podobě stárnoucího náklaďáku. Yaeger Optima opraví, ale než se stačí rozhodnout, zda by jej neměl vydat úřadům, přijdou úřady samy (jednotka pod vedením Tituse Wellivera), napadnou Optima i Cadeovu rodinu. Pak už frčí honička přes půlku světa, lidem od Sémě zřejmě hrozí záhuba, Optimus se musím rozhodnout, zda lidem znovu pomoci a vše vrcholí v Číně, kde stojí linka na výrobu umělých robotů a nachází se tajemný zdroj energie - tedy zřejmě opět Seed, co se týče závěru filmu, jsou už recenze na spoilery poměrně opatrné. V téhle fázi filmu už ale bude podstatné především to, že Optimus svolá Autoboty, ti nasednou na Dinoboty a vyjedou do útoku ;-).

Zdroje: THR, Variety, HitFix, Screen Daily