Recenze: Konzultant

Recenze: Konzultant | Fandíme filmu
Ridley Scott se pustil do scénáře Cormaca McCarthyho (Tahle země není pro starý) a vzešel z toho svébytný útvar, který velkou část diváků stoprocentně odradí.

Jedno je jisté, o nejnovějším filmu Ridleyho Scotta se bude mluvit. Finančně i kriticky nepovedená americká premiéra sice naznačila, že se na nejnovější thriller legendárního režiséra vmžiku zapomene, ale Konzultant je tak nádherně divný film, že se zapomenutí přirozeně vzpírá. Pro širokou skupinu diváků bude tento thriller pro svou nejednoznačnost a lenost ve vyprávění příběhu neskousnutelný, mnozí ale určitě ocení minimálně jeho nekompromisnost v zacházení s postavami, bez ohledu na star-power některých zúčastněných.

Za scénářem ke Konzultantovi stojí legendární americký spisovatel Cormac McCarthy. Fakt, který film rád zveličuje ve svých propagačních materiálech, je ale zároveň i jeho největší Achillovou patou. McCarthy napsal příběhově líný, zmatený scénář, jehož postavy si libují ve filozofických rčeních, ale vůbec se nezajímají o dění ve filmu. Například jeden dialog mezi Bardemem a Fassbenderem od ultra důležité diskuze o nadcházejícím drogovém obchodu sklouzne k Bardemově barvitém vyprávění o tom, jak mu Cameron Diaz před nedávnem „ošukala auto“ (čtete správně). Podobné „tarantinismy“ by vlastně nebyly vůbec na škodu, kdyby se neobjevovaly v každé konverzační scéně filmu a po půl hodině už nepůsobily trochu otravně.

Ne, že by se McCarthyho scénář bral v každém momentu zcela vážně, jenže kdykoliv se k nadsáze uchýlí, stáhne Konzultanta zpátky na zem Scottova režie. Po technické stránce je to starý známý Ridley, jehož unikátní zacházení s kamerou a zvukem neztratilo vůbec nic ze svého lesku. Styl jakým pracuje s McCarthyho látkou už ale stojí za hlubší prozkoumání. Konzultant obsahuje všehovšudy asi tři vtipy a jednu lehce humornou scénu, jinak vypráví extrémně brutální a nesmlouvavou gangsterskou historku o jednom nepovedeném drogovém obchodu.

O něčem podobném ale vyprávěla i McCarthyho Tahle země není pro starý, Coenovi k ní ale navíc přistoupili se svou typickou lehkostí a jistým černohumorným nadhledem, takže to fungovalo výborně. Scott nic takového nedělá a bere suchý a až absurdně cynický McCarthyho scénář a adaptuje ho prakticky bez úprav, čímž vzniká dosti podivný mix. To by v normálním případě vyznělo jako hrubé negativum, z Konzultanta to ale naopak dělá onen „nádherně divný film“ o němž jsem mluvil v úvodu. Ze scénáře je totiž cítit, že se některé jeho repliky nemají brát vážně, přesto je natočen velmi seriózním, řemeslně precizním způsobem.

V úvodu filmu se titulní postava, kterou známe pouze pod přízviskem Konzultant (Michael Fassbender), rozhodne kvůli finančním problémům vstoupit do drogového businessu. „Rozhodne“ je trochu silné slovo, protože vývoj děje je v Konzultantovi tak neuvěřitelně vágní, že hlavní hrdina se ke svému činu vlastně nikdy neodhodlá. Prostě se jednoho dne zjeví v domě Javiera Bardema a šup do světa drog. Neodehrají se klasické scény napínavého předání drog nebo naprostého pokažení plánu, na to všechno McCarthy kašle. Místo toho servíruje scény, jejichž provázanost s hlavním dějem je leckdy malá, ale snaží se samy o sobě něco povědět.

Finální sdělení sice není nijak extra originální, ale rozhodně poskytuje uspokojující odpověď na otázku: „Co se to teda sakra dělo ty poslední dvě hodiny?“ Konzultant zcela kašle na diváka, nepodbízí se mu a naopak chce, aby se divák naladil na jeho notu. To potvrzuje i nekonvenčně nekompromisní závěr, který je mccarthyovsky temný a depresivní.

Jedinou skutečnou lahůdkou pro diváka je tak paleta vynikajících herců, kteří dávají i do sebemenších partů sto procent své herecké síly. Michael Fassbender si skvěle poradil s „goslingovskou“ rolí málomluvného a nezainteresovaného hlavní hrdiny, jeho charisma prostupuje plátnem už při nájezdu jeho jména v úvodních titulcích. Brad Pitt a Javier Bardem naopak fantasticky zvládají spíše epizodní role. Oba pánové navíc pochopili absurdní tón celého scénáře a evidentně se před kamerou výborně baví. To se bohužel nedá říct o jediném castingovém přehmatu celého filmu, neboli Cameron Diaz v roli femme fatale Malkiny. Je sice vidět, jak moc jí chtěl McCarthy udělat cool a ikonickou, ale nepřesvědčivá Diaz mu v tom úspěšně zabránila.

Konzultant není film, který by se vám od první minuty zalíbil. Už úvodní postelová scéna s Fassbenderem a Penelope Cruz by vám měla naznačit, kam se následující dvě hodiny budou ubírat. Budete svědky brutálních vražd, skvělých náznaků akce a nepřeberného množství dialogů o sexu, businessu a americkém snu. Děj sice mnoho originality nepobral, ale nefungující spojení McCarthyho cynického scénáře a Scottovy přesné režie udělalo z Konzultanta naprosto ojedinělý zážitek. Jděte do toho s otevřenou hlavou a očekávejte cokoliv, šance na vaši spokojenost tím výrazně vzroste. A možná to pro vás bude nový Klub rváčů nebo Donnie Darko.

7/10