Recenze: Velmistr

Recenze: Velmistr | Fandíme filmu
Hongkongská filmařská legenda Kar-wai Wong se navrací do akčního žánru. Co to znamená pro obyčejného diváka?

Kdo je fanouškem nebo dokáže ocenit filmařské řemeslo čínského režiséra Kar-waie Wonga, nemohl mu uniknout jeho nový počin Velmistr. Než se ale do jeho sledování pustíte, zvažte všechna pro i proti. Pomůže vám k tomu následující recenze.

Velmistr (v originále Yi dai zong shi) je osobitým Kar-waiovým náhledem na legendárního mistra bojových umění Yip Mana (Tony Leung Chiu Wai). Tato postava se v kinematografii rozhodně nevyskytuje poprvé, a pokud jste s ní dodnes neměli tu čest, nečekejte, že vám ji film nějak konkrétně přiblíží. Ten se totiž věnuje určité filosofii Yip Manova života, zabíhá do náhodných politických souvislostí jednotlivých let, které občasně prokládá nějakou bojovou scénou. To vše je zabalené v úžasném vizuálním hávu.

Technické stránce filmu se určitě nemůže nic vytknout. Hlavně souboje jsou výborně nasvícené a nechybí ani režisérovy trademarky jako zpomalené nebo trhané záběry. Nekonečně dlouhý vlak projíždějící při souboji na nádraží je sice směšný přešlap srovnatelný s runvejí v Rychle a zběsile 6, ale dá se omluvit coby součást tvůrčího záměru. Ziyi Zhang ve vedlejší roli Gong Er, stojící ve své filosofii kung-fu proti Yip Manovi, taky vůbec nestárne, takže kde je chyba?

Kar-wai dokáže coby talentovaný tvůrce vystihnout sílu okamžiku, ať je to sbližování mileneckého páru nebo úchvatný souboj v dešti. Přesto mám pocit, že jeho Velmistr stojí na půli cesty mezi různými skupinami diváctva. Pro fanouška poetičtější tvorby je film zahlcován spoustou historických informací, nenechává se strhnout do víru emocí a pořád se snaží zachovávat určitý dějinný kontext. Fanouška akční tvorby nadchne výtečně sestříhaná choreografie bojových scén, ale bude se nudit u zbývajícího artu. Ang Lee vám univerzální témata lásky a pomsty naservíroval v Tygrovi a drakovi na poetickém okouzlujícím podnose. Kar-wai Wong vám na ten samý podnos dává ve Velmistrovi pořádně tlustou poklici letopočtů.

Ti, co hodlají sledovat nejnovější počin Kar-waie Wonga jen z principu, narazí na těžko proniknutelnou zeď postavenou z mlhavých událostí kung-fu kultury. Velmistr nahrazuje scény, které by se měly procítit, scénami, které by se měly naučit na wikipedii. Jste fandy filmů s bojovými uměními, orientujete se v kung-fu a nevadí vám trocha poetiky? Směle do toho. Pro vás ostatní to bude hodina uznalého pokyvování a hodina nudy.

5/10