Box Office: Marvels utrpěly nejhorší start ze všech marvelovek

Box Office: Marvels utrpěly nejhorší start ze všech marvelovek | Fandíme filmu
Marvel Studios
Zobrazit další 4 obrázky
V Disneym zvoní na poplach, takhle špatně se jeho předraženým marvelovkám ještě nevedlo.

Delší dobu se mluví o tom, že zlatá léta Marvelu jsou pryč. Jenže doteď to vlastně vůbec nic nebylo. Novinka Marvels (The Marvels) dostala úspěšnou značku na nové ekonomické dno. Kdyby snímek prodával lístky jako jarní Ant-Man 3, který byl už tehdy považovaný za komerční prohru, tak si ještě může gratulovat. Tohle ale zřejmě dopadne jako průšvih někde na úrovni The Flashe.

Na největším světovém trhu ve Spojených státech The Marvels utržily během premiérového víkendu jen 47 milionů amerických dolarů. To je o osm milionů méně, než utržil dosud nejslabší film z Marvel Cinematic Universe - Neuvěřitelný Hulk (2008). Je to také méně než třetina toho, co před čtyřmi lety svedla Captain Marvel. A také méně než letošní The Flash ze stáje DC. A dokonce je to i míň, než předpovídaly analytické výhledy, které se v průběhu času postupně snižovaly, až nakonec byly těsně před premiérou opravdu hodně střízlivé.

Mezinárodně není situace o nic lepší. Všechny ostatní trhy dohromady zvládly utržit pouze 63 milionů. Opět tedy míň, než naprostá většina porovnatelných titulů. Marvel už se přitom nemůže opřít ani o kdysi hladovou Čínu. V té to film nedotáhl ani na 12 milionů, což je čtvrtý nejslabší komiksový start od konce pandemie a sedmkrát horší start, než jaký před lety v Číně zaznamenala Captain Marvel. V úhrnu po celém světě tedy zatím The Marvels mají dohromady chudičkých 110 milionů. Asi o 30 milionů míň, než se dopředu domnívaly analytické předpovědi.

Od totální anihilace může snímek zachránit jen to, že skončila hollywoodská herecká stávka a představitelky hlavních rolí konečně mohou film propagovat v médiích a na sociálních sítích. Navíc se v USA blíží svátky, kdy návštěvnost kin roste. Bavíme se ale pouze o zmírnění nevyhnutelného pádu. Divácká hodnocení slabá a film by nemusel utržit v kinech ani tolik, kolik stál. (Podle posledních dostupných informací zhruba 220 milionů). Když k rozpočtu připočtete minimálně stomilionové náklady na reklamu a fakt, že kina dostanou z každé prodané vstupenky zhruba půlku, může projekt skončit v přibližně dvousetmilionové ztrátě, kterou jen hodně pomalu budou zacelovat prodeje souvisejícího zboží a video distribuce.

Proč The Marvels propadly?

Recenze byly relativně slabé (průměrná známka na Rotten Tomatoes 5,9 z 10), ale když si poskládáme všechny dosavadní marvelovky vedle sebe, tak hravě najdeme tituly, které jsou na tom s diváckou atraktivností přinejlepším podobně a přesto vydělaly výrazně víc. Tak v čem je problém? Určitě jde o součet příčin. Nepomohla herecká stávka, která zbrzdila propagaci. Jakkoliv se to špatně měří, vliv mohlo mít i „woke nálepkování“, kdy už roky před premiérou jistou subsekci internetu dráždilo, že se The Marvels připravovaly otevřeně s důrazem na diverzitu a ženský úhel pohledu. A ke skalním fandům se zase dostaly informace o zákulisních potížích při natáčení.

Když to ale porovnáme s jinými filmy, které měly podobné problémy a v kinech si vedly dobře, tak je patrné, že hlavní kámen úrazu vězí trochu jinde. Tak především, jakkoliv se můžeme bavit o tom, jestli je úroveň snímku lehce pod nebo nad průměrem, v žádném případě nejde o vynikající počin. A to si prostě Marvel nemůže dovolit. Ne v momentě, kdy už nabídl 32 předchozích filmů a kdy jen v letošním roce bylo v kinech uvedeno šest jiných superhrdinských titulů (plus Tajná invaze a Loki na Disney+, či další komiksové seriály u konkurence). Kvalita v tu ránu musí být perfektní. A nejen u Marvels, ale obecně. I kdyby The Marvels byly naprosto nepřekonatelné, stejně by jejich návštěvnosti uškodila skutečnost, že procento opravdu dobrých komiksových filmů klesá a diváci jsou míň a míň ochotní riskovat, že se znovu spálí.

Osobně si pořád nejsem jistý, zda věřím na přesycenost trhu komiksovým žánrem jako takovým, ale rozhodně věřím na přesycenost takovými komiksovkami, které nijak nevyčnívají. Dvacet let zpátky jste mohli do kina plácnout film s maskovaným superhrdinou a vzbudilo to samo o sobě jistou zvědavost, protože takové snímky zkrátka nebyly obvyklé. To ale dávno neplatí a trailery pro The Marvels neukazovaly vůbec nic, co by nenabídla řada komiksových filmů předtím.

Smysl má diskutovat také o tom, zda se z dříve prospěšné provázanosti celého univerza nestala jeho Achillova pata. V minulosti nenápadná spojení lákala zvědavce na další filmy. Dnes je provázanosti tolik, že se řadový divák ztrácí. Jen u Marvels vystupují v hlavních rolích dvě hrdinky ze seriálů, o jejichž existenci naprostá většina mainstreamového publika ani nevěděla. Komiksových filmů a seriálů je všude plno a sváteční divák nemá nejmenší tušení, jestli mají The Marvels, Sandman a Superman & Lois něco společného, nebo ne.

Kampaň The Marvels navíc dojem povázanosti sama prohloubila, když polovinu času v trailerech vzpomínala na předchozí filmy. To dost možná diváky nakonec jen utvrzuje v dojmu, že se jim nabízí pouze epizoda dlouhého seriálu, která krom své kdysi slavné značky nemá nic vlastního, čím by se mohla pochlubit.

Vedle toho všeho se zdá, že jediným opravdu spolehlivým způsobem, jak dostat dnes lidi z obýváku do kina, je vytvořit dojem, že tam čeká zážitek, u něhož nikdo nechce chybět. Povedlo se to Avengers, povedlo se to Spider-Manovi: Bez domova, povedlo se to Barbie, Top Gunu: Maverickovi nebo Oppenheimerovi. The Marvels se povedlo tak maximálně vyvolat dojem, že pokud je člověk neuvidí, nic se nestane.

Zbytek víkendových filmů

Dost bylo analyzování obřího propadáku, pojďme na zbytek žebříčku. Na druhé příčce končí Pět nocí u Freddyho. Stále platí, že jde o špatně recenzovaný film, který je souběžně k vidění na domácím videu. Přesto američtí diváci utratili při třetím víkendu nasazení 9 milionů a ti ze zbytku světa 15 milionů. V součtu 127 milionů v USA, 125 milionů ve zbytku světa, 252 milionů celkem. A pořád je možné, že snímek tržby dokáže zvednout ještě o další stovku. O tom, že Hollywood bude v nejbližších letech ždímat kdejakou videohru, nemůže být pochyb.

Stupně vítězů uzavírá Taylor Swift: The Eras Tour. Koncertní film se měl původně promítat po omezený počet týdnů, ale vede si tak dobře, že je na řadě míst stále v nabídce. V USA se povedlo utržil dokonce dalších téměř 6 milion. Mezinárodně byl zájem vždy menší, takže aktuální 2,5 milionu vlastně není špatný výsledek. V úhrnu to zatím dělá 241 milionů. K pokoření This Is It Michaela Jacksona chybí zhruba 20 milionů, které by nakonec soudobá popová královna mohla s odřenýma ušima překročit.

Priscilla na čtvrté příčce si vede jako celkem standardní nenápadné životopisné drama. Ve druhém týdnu promítání víkendová tržba činí 4,7 milionu a dosavadní úhrn téměř 13 milionů. Následují Zabijáci rozkvetlého měsíce, kteří si ještě chvíli budou přilepšovat situaci, než dorazí na streamovací službu Apple TV+, pro kterou primárně vznikli. Specificky si přivydělali další 4,6 milionu v USA a 6 milionů na zbývajících trzích. Zatím nejnovější biják s Leonardem DiCapriem utržil celosvětově 137 milionů a téměř určitě to nedotáhne na víc než 180. Jak už ale bylo řečeno, není to příliš podstatné, tuhle srandu platí bezedné kapsy Applu.

Nenápadná hořkosladká komedie The Holdovers začala minulý týden své promítání v jednotkách kin a nedostala se do top desítky. Teď už je v širším nasazení a rázem z toho byla šestá příčka žebříčku a tržba 3 miliony. Celkem 4 miliony na účtu a naděje, že by se částka mohla postupně až zčtyřnásobit. Ale bude to pomalu, mimo hlavní pozornost. Na sedmém místě končí druhá novinka týdne, vánoční muzikál Journey to Bethlehem. To je jeden z řady dalších filmů bez masivní propagační kampaně, který spoléhá na diváky, které do kin naženou farnosti, nedělní školy a křesťanské skupiny na sociálních sítích. Zatím je to nicméně s částkou přes 2 miliony výrazně nižší výsledek, než jakého jsou obdobné snímky občas schopné dosáhnout.

Pořád se v desítce drží Tlapková patrola ve filmu. Utržila 1,76 milionu za víkend, celkem už má skoro 189 mega. Na dětskou zábavu fenomenální. Pak je tu nezávislá dramedie Radical a 1,75 milionu. V globálu utrženo 13 milionů. A desítku uzavírá Vymítač ďábla: Znamení víry. Dokázal přidat ještě 1 milion a globální úhrn přiblížit částce 132 milionů.

Co se děje mimo top desítku? Saw X přidává 0,5 milionu a celkem překračuje 101 milionů. Jde o osmý film dnes již desetidílné hororové série, kterému se magickou stovku povedlo pokořit. Trollové 3 zatím dosáhli na 59 milionů a po blížícím se nástupu na americký trh dál porostou.

Ve čtvrtek jdou Trollové do Ameriky, doplní je Hunger Games: Balada o ptácích a hadech, horor Den díkůvzdání a premiéra Jednoho gólu, novinky Taiky Waititiho.

Titulní foto: The Marvels

Zdroje: Box Office Mojo, The Numbers, Luiz Fernando, Deadline I, II

Galerie: 5

Box Office: Marvels utrpěly nejhorší start ze všech marvelovek | Fandíme filmu Box Office: Marvels utrpěly nejhorší start ze všech marvelovek | Fandíme filmu Box Office: Marvels utrpěly nejhorší start ze všech marvelovek | Fandíme filmu Box Office: Marvels utrpěly nejhorší start ze všech marvelovek | Fandíme filmu Box Office: Marvels utrpěly nejhorší start ze všech marvelovek | Fandíme filmu
Přidat na Seznam.cz

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest

Zavří reklamu