Recenze: Menu

Recenze: Menu | Fandíme filmu
Searchlight Pictures
Zobrazit dalších 6 obrázků
Ralph Fiennes podává jeden ze svých nejlepších výkonů v thrilleru z prostředí luxusní restaurace.

Mark Mylod platí především za zručného seriálového režiséra. Ostatně natočil spoustu epizod seriálů jako Shameless, Succesion nebo Game of Thrones. Na filmovém poli však dosud díru do světa neudělal, když jeho posledním (a navíc jedním ze dvou) počinem je 11 let stará průměrná komedie Co ty jsi za číslo?. Do kin však nyní přišel jeho nový film s názvem Menu (The Menu), který svým obsazením a především zajímavým trailerem naznačoval, že britský režisér našel tu správnou látku.

Děj snímku se odehrává na osamělém pobřežním ostrově severozápadu Spojených států, kde je umístěna luxusní restaurace Hawthorn. Tu vede světoznámý šéfkuchař a celebrita Julian Slowik (Ralph Fiennes). Do jeho restaurace se mohou dostat jen ti nejvybranější hosté a příležitost dostává i nadšenec do gastronomie Tyler (Nicholas Hoult), který jako svůj doprovod bere nesmělou Margot (Anya Taylor-Joy). Spolu s nimi jsou pozvaní například renomovaná kritička Lillian Bloom (Janet McTeer), filmová hvězda (John Leguizamo) či bohatý pár a stálí zákazníci restaurace (Judith Light a Reed Birney). Zázemí ostrova a restaurace působí už na první pohled velmi specificky a záhadně, stejně tak jako výrazné rozhození personálu v momentu, kdy dorazí Margot namísto původně hlášeného Tylerova doprovodu. Jakmile se však začnou servírovat jednotlivé chody, atmosféra houstne a vše naznačuje, že šéfkuchař pro své menu připravil šokující finále.

Searchlight Pictures
The Menu (2022)

Film staví na osvědčeném konceptu, kdy se postavy ocitají ve zdánlivě obyčejném prostředí, které však ukrývá neznámá tajemství a s postupem času mysterium a nejistota dál nabírají na intenzitě. Proč nikdo nesmí do šéfkuchařovi chaty? Jaké je pouto mezi Margot a dalším boháčem pozvaným na večeři? A proč je šéfkuchař značně nervózní z toho, že proběhla nečekaná změna na guest listu? Všechny tyto a další otázky v divákovi vyvolávají pocit napětí a touhy po odpovědích, které však snímek servíruje jen po malých porcích, takže napětí neopadá.

Celkově je snímek relativně umírněný oproti srovnatelným počinům, jakým jsou třeba Midsommar nebo filmy Alexe Garlanda. Mylod se nesnaží cíleně šokovat, ale nijak mu to neškodí. Pozvolna se více dozvídáme o jednotlivých postavách, především o VIP účastnících večeře. Jejich převážně negativní vlastnosti se postupem času dostávají více a více na povrch. V tom, co jsou ochotní udělat pro bohatství, slávu či renomé se postupně odhaluje míra jejich zkaženosti. S blížícím se finále tak začíná krystalizovat, proč byli jednotliví hosté na speciální událost pozváni.

Searchlight Pictures
The Menu (2022)

Snímek funguje velmi dobře i jako satira a nechybí vyloženě zábavné až vtipné momenty, což Menu příjemně odlehčuje. Skvělé je celkové zpracování, ať už minimalistické ozvučení, tak i zajímavá kamera, která dává vyniknout výrazům postav a jejich emocím. V kulinářském ohledu je zpracování relativně slušné, i když osobně bych ocenil větší důraz na kreativitu. Na druhou stranu je pravda, že jednotlivé chody fungují jako alegorie a každý pokrm reprezentuje konkrétní morální poklesky pečlivě vybraných hostů

Ústřední herci podávají opravdu velmi dobré výkony. Trojice Nicholas Hoult, Anya Taylor-Joy a Ralph Fiennes perfektně ztvárňují svoje postavy a dávají vyznít jejich povahovým vlastnostem. Fiennes předvádí skvělé emoční herectví, kdy z jeho tváře dokážete vyčíst naprosto přesně, co mu probíhá hlavou. Jeho dialogy s Anyou Taylor-Joy patří mezi ty nejvýraznější z celého filmu. Zároveň je to postava, jejíž příběh dle mého dojde nejlepšího rozuzlení. Postava Taylor-Joy je pro události cenná proto, že se původně vůbec neměla hodů zúčastnit. Hází tak vidle do plánů šéfkuchaře a zároveň nabízí na jednotlivé situace pohled, který není schopen nabídnout nikdo další.

Ostatní účastníci večeře bohužel nejsou tak zajímaví jako hlavní trojice, to je ovšem problém scénáře a ne herectví. Ve druhé třetině snímku dokonce herci svými výkony vše relativně zachraňují, protože tempo přeci jen opadne, a poté co film poprvé výrazněji vyloží karty na stůl, už nikdy není tak výrazně chytlavý, jako když si pohrává s naší zvědavostí a očekáváním.

Searchlight Pictures
Menu (2022)

Ve výsledku je Menu velmi příjemným thrillerem s dobrými hereckými výkony. Mark Mylod nabízí snímek se slušnou atmosférou a kvalitním zpracováním, který sice ve své prostřední pasáži zvolní, finále však nepřepálí a dobře uzavře příběhy ústředních charakterů. Ralph Fiennes podává jeden z jeho nejlepších výkonů, Anya Taylor-Joy a Nicholas Hoult mu zdatně sekundují, všichni ve skvěle napsaných rolích. Osobně se mi také velmi líbily zábavné a satirické prvky, které snímek v mnoha momentech příjemně odlehčují. Neřadil bych snímek mezi horory, jako to dělají některé propagační materiály, ovšem pokud hledáte charakterní thriller / drama, které umí pracovat se svými postavami, atmosférou a zvědavostí diváka, pak stojí Menu rozhodně za zkoušku.

8/10

Recenze: Menu | Fandíme filmu Recenze: Menu | Fandíme filmu Recenze: Menu | Fandíme filmu Recenze: Menu | Fandíme filmu Recenze: Menu | Fandíme filmu Recenze: Menu | Fandíme filmu Recenze: Menu | Fandíme filmu