Muž z oceli: Zahraniční recenze nešetří slovem "obří"

Muž z oceli: Zahraniční recenze nešetří slovem "obří" | Fandíme filmu
Co na Man of Steel říkají zámořští kritici?

AKTUALIZACE: Přečtěte si naši vlastní recenzi.

Muž z oceli se vřítil před zámořské kritiky a obecně se dá říct, že jeho nástup na scénu byl úspěšný. Na Rotten Tomatoes má v tuto chvíli Snyderův Superman velice slušných 68%, kdy třicet kritiků hodnotilo film spíše kladně, čtrnáct spíše záporně a průměrné hodnocení se prozatím zastavilo na sedmi bodech z deseti. Začněme od jednoznačných pozitiv.

Naprostá většina kritiků se shoduje v tom, že Man of Steel je skutečně opulentní. Padají taková tvrzení, že film redefinuje slovo „epický“, že se jedná o největší komiksovou akci všech dob, že závěrečná bitva v Avengers je oproti Supermanovým šarvátkám jen taková legrace, a že i třetí Transformers by se od nového Supermana mohli učit. Podle těch nejspokojenějších začne akce hned v úvodu na hodně vysoké úrovni, a pak neustále graduje. Finále prý trvá asi hodinu a přitom režisér Zack Snyder servíruje neustále něco nového. Destrukce i chaos by měly být dokonale přehledné a většina akčních scén má jasné příběhové opodstatnění – posouvají děj nebo vyvíjejí Clarkovu osobnost.

Co spokojení novináři chválí je způsob, jakým se film snaží Supermana polidštit. Přesně tak, jak slibovali tvůrci v nejrůznějších rozhovorech, bychom měli dostat zranitelného Clarka Kenta, který je nerozhodný, zranitelný a navzdory svým super schopnostem trpí a má co ztratit. Asi netřeba zmiňovat, že většina herců podává více než dobrý výkon, a že soundtrack Hanse Zimmera je minimálně dostačující (v tomhle bodě se názory poměrně dost rozcházejí, ale že by někdo hudbu vyloženě kritizoval se říct nedá). Potěšit by mohl na blockbuster poměrně odvážný narativ, kdy se v ději skáče v několika různých dějových rovinách. Podle některých se pak jedná o nejlepšího filmového Supermana, jakého jsme doposud mohli vidět a to i v případě, kdy dotyční připouštějí, že má film rozličné drobné neduhy.

Jaké ty neduhy jsou? Na čem se shodují skoro všichni je skutečnost, že je film možná až příliš vážný. Že nemáme čekat whedonovské hláškové výměny, to bylo předem dané. Film je prý ale podstatně zádumčivější i oproti Nolanovu Temnému rytíři. Protože zatímco Batman měl alespoň Alfredovy sarkastické poznámky, černý humor Jokera, pošťuchování Kočičí ženy nebo okázalé předvádění frajírka Bruce Waynea, nový Superman má prý snad jedině pošťuchování s Lois Lane. Pro řadu diváků to nemusí být problém, někomu bude film zřejmě připadat až příliš zakaboněný.

I v těch pozitivnějších recenzích se dají poměrně často najít stížnosti také na samotného Supermana. Clarkovo dospívání je prý zajímavé, morální konflikty mají svou váhu, ale jakmile prý mladý Kent oblékne červeno-modrý trikot, stane se z něj tak trochu paňáca bez osobnosti. Hezky to možná vystihuje připomínka, že „Kal-El tak dlouho budoval kolem sebe, zeď, která ho měla ochránit před emocionálním utrpením, až přes tu zeď nedokážeme ani my diváci spatřit, jestli u něj během filmu došlo k nějakému vývoji a růstu“. A když už jsme u těch emocí, asi nikoho nepřekvapí, že podle řady názorů jsou některé dialogy až příliš klišovité a patetické.

Ale zpátky k osobnosti Supermana. Vypadá to, že právě ta bude diváky nejvíce rozdělovat. Jak je patrné na kritickém vzorku, někteří diváci mají Supermana pevně zakořeněného (primárně asi z Donnerových filmů) jako veselou a vznešenou osobnost se silným charismatem a mladý hrdina, který se teprve hledá, je zkrátka nedokáže oslovit. Uvidíme, jak bude nové pojetí Muže z oceli působit na diváky v Česku. Samozřejmě se objevují i názory, že celý film je prázdný, hloupý a spoléhá akorát na nabubřelé triky, které jsou nepřehledné a nudí. Avšak vzhledem k tomu, že minimálně akci chválí skoro všichni, asi není nutné dělat si z podobných názorů hlavu. Obecně to vypadá, že se máme na co těšit!

Muž z oceli

14.06.2013 | USA, Velká Británie, Kanada
Akční, Sci-Fi, Dobrodružný, Fantasy