Recenze: Práskač

Recenze: Práskač | Fandíme filmu
Zvládne The Rock utáhnout dospělejší a vážnější film, v němž nekosí tisíce nepřátel kulometem?

Dwayne "The Rock" Johnson už brzy vtrhne na plátna kin coby zvláštní agent Luke Hobbs v netrpělivě očekávaném letním blockbusteru Justina Lina Rychle a zběsile 6. Není pochyb o tom, že se bude jednat o efektní a napínavou podívanou, v níž nebude nouze o akci, tvrďácké hlášky a krásné ženy. Usměvavý hromotluk ale nechce být živ pouze z jedné či dvou výdělečných sérií, tudíž točí i poněkud komornější snímky. Příkladem budiž Práskač (The Snitch), což je drama s thrillerovými prvky, v němž si Dwayne střihnul roli otce sveřepě a odhodlaně bojujícího za svobodu milovaného synka.

Příběh vychází ze skutečných událostí, kdy předobrazem Johnsonova charakteru je James Settembrino, jehož osmnáctiletý syn Joey byl na počátku devadesátých let odsouzen na 10 let vězení za distribuci drog. Tvůrci si však z Jamesova osudu pouze vyextrahovali zajímavou tematiku a zejména ve druhé polovině se od reality dosti podstatně odchýlili. The Rock ztvárňuje majitele úspěšné stavební firmy, jenž je rozvedený a zrovna si s druhou manželkou a malou dcerkou buduje nový život. Jako blesk z čistého nebe jej zasáhne zpráva, že jeho syn z prvního manželství byl uvězněn za prodej drog. Ačkoliv hoch je v tom tak trošku nevině, neboť prodávat  a distribuovat nikdy nechtěl, hrozí mu vlivem specifické americké protidrogové legislativy (Mandatory Minimum Drug Sentences) dosti dlouhý trest.

Celý snímek je explicitní kritikou drsného právního systému, který nebere v potaz jednotlivosti, přičemž lidé představují spíše prasata na porážku než plnoprávné občany. Nicméně se nabízí možnost, jak si trest významně zkrátit. Morálně uvědomělý mladík musí naprášit své komplice, tedy uvést jméno nějakého dealera, což ovšem rezolutně odmítne. Jednak prakticky nikoho nezná, ale současně nechce někomu zavařit. Rozhodne se risknout soud, v němž zřejmě nemá žádnou šanci. Dostane pořádný flastr a ani dobré konexe jeho tatínka ho z bryndy nevytáhnou. Státní návladní v podání Susan Sarandon je totiž neústupná, když ji detaily jednotlivých případů pochopitelně absolutně nezajímají. Zoufalý otec však nechce nechat shnít svého potomka v kriminále a pokusí se proniknout do nebezpečného světa obchodníků s drogami. Infiltrace mezi překupníky má jediný cíl. Získat cenné informace a následně je vyměnit za snížení synova trestu. Nebezpečná hra může začít.

Pokud si někdo myslí, že The Rock se lehce zabydlí uvnitř drogového kartelu, posbírá kompromitující materiály a pak všem nakope zadky a s hlavou mexického narkobarona nakráčí na ředitelství DEA, tak ten se šeredně plete. Hlavní hrdina je obyčejný, ač nadstandardně fyzicky vyvinutý tatík, jenž nebyl členem Seal Teamu a neovládá bojové umění Krav Maga. V prvních dvou třetinách snímku má prakticky permanentně nahnáno a nejednou dostane pořádnou sodu, včetně jednoho docela hrubého nakopání zadku. K vyřešení problémů nevyužívá hrubou sílu, ale mozek a důvtip, což je docela osvěžující změna. Logicky to klade mnohem větší nároky na Johnsonovo herectví a jsem moc rád, že bývalá wrestlerská hvězda mě nezklamala. Kalifornský rodák je přirozený, sebejistý a jeho výrazový repertoár je překvapivě široký. Zvláště vězeňské hovory se synem jsou nesmírně silné, když jsou pocity bezmoci a zoufalství přeneseny na plátno takřka dokonale. Co se ostatních herců týče, nelze nezmínit parádní výkon Barryho Peppera v úloze protidrogového agenta, jemuž prošedivělá a mohutná kozí bradka ohromně pásne.

Jak jsem naznačil výše, Práskač rozhodně není akční jízdou plnou bitek, přestřelek a výbuchů. Závěrečná kamionová honička se sice povedla, ale jedná se z hlediska struktury vyprávění o výjimečnou záležitost. Současně se nelze ubránit dojmu, že příběh je zatraceně jednoduchý a průhledný. Shodou okolností tato jindy zásadní skutečnost nehraje při hodnocení výraznější roli, poněvadž téměř neznámý režisér Ric Roman Waugh (výborný Zločinec z roku 2008) dokázal prostinkou báchorku o otcovské lásce a cílevědomosti přetavit v napínavé drama, kterému nechybí filmařská kvalita, nadstandardní herecké výkony, emoce a obecně vzácné záblesky realističnosti.

Nakonec si neodpustím drobné popíchnutí, které směřuje k pokrytecké kritice rozhodovacích principů, politické etiky a právního systému Spojených států. Film samozřejmě upozorňuje na složitou problematiku byrokratických institucí a zkostnatělých norem, jež nejsou schopny reflektovat dílčí rozdíly v charakteru jednotlivých případů. Bohužel, občas se náš hrdina chová dle kritizovaného mustru a přesně v intencích nedokonalého systému. Rodičům se hned na začátku nelíbí, že synek dostane ihned nálepku nenapravitelného zločince, když nikdy nebyl trestán a navíc odmítá vinu. Takový přístup je údajně nefér a povrchní. Jenže hlavní hrdina se při svém pokusu o vstup do "nebezpečné branže" zachová úplně stejně. Vyhledá si člověka, který byl dříve trestán za distribuci drog a očekává od něho, že stále má dostatek konexí či v tom stále aktivně jede. Onalépkuje ho tedy úplně shodným způsobem, jakým to soud a orgány činné v trestním řízení udělaly jeho synovi. Navíc naprosto sobecky ohrozí nejen vlastní rodinu, ale i život a blízké onoho "hodného" komplice. Těch příkladů by se našlo víc, tudíž doporučuji pozorně sledovat dění ve filmu a udělat si vlastní obrázek.

Ano, přesně takového Dwayna Johnsona chci čas od času vidět. Mlátit padouchy po hlavě, při tom být svlíknutý do půl těla a hláškovat o sto šest, to je jistě herecká poloha, v níž ho především milovníci akčních filmů chtějí vídat. Ale není od věci tu a tam změnit žánr a ukázat vážnější tvář v opravdu kvalitním snímku, kde nebudou všechny nesnáze světa řešeny pěstmi či kulkami. Přesně takový je Práskač! Akce je sice poskrovnu a příběh není nikterak komplikovaný - to neznamená hloupý, pouze jsou jisté skutečnosti značně zjednodušené - ale o to víc si divák užije fakt, že "The Rock" není jen tupá hora svalů. Jen tak dál a všem fandům mohu kino s lehkým srdcem doporučit. Pecka!!

P.S.: Bližší informace k případu "Joey Settembrino" lze nalézt zde.

8/10