Recenze: Before Midnight

Recenze: Before Midnight | Fandíme filmu
Působivá dvojice romantických dramat Před úsvitem a Před soumrakem se dočkala třetí části. Přinášíme vám exkluzivně její první českou recenzi.

Od posledního setkání s Jessem a Céline uběhlo devět let. Tenkrát jsme mohli doufat, že se s nimi v budoucnu ještě někdy setkáme, ale vynikající romantická konverzačka Před soumrakem skončila tehdy tak krásně otevřeným způsobem, že už to snad ani nebylo nutné. Přesto je tu máme znovu, téměř o dekádu starší, zas o něco moudřejší a zas o něco ztracenější. Princ amerického nezávislého filmu Richard Linklater se vrátil ke své nejúspěšnější látce a spolu s ústřední hereckou dvojící Hawke-Delpy napsal další kapitolu vztahu mezi idealistickým Američanem Jessem a emancipovanou Francouzkou Céline. Before Midnight ale nenaplňuje prokletí třetích dílů, je totiž z mnoha pohledů zdaleka nejlepším dílem trilogie.

Za podivných okolností se Jesse a Céline potkávají znovu, tentokrát v prosluněném Řecku, kde oba tráví svoji letní dovolenou. Nějakým záhadným způsobem ale veškeré jejich dialogy působí stále stejně svěžím dojmem, jako když se před osmnácti lety potkali ve vlaku do Vídně. Na scénáři je sice vidět, že Hawke a Delpy notně přispěli k celkovému výsledku svými vlastními zážitky za uplynulých devět let, to mu ale na síle vůbec nic neubírá.

A to i přesto, že se obě titulní postavy věkově pohybují kolem nejunavenějšího období lidského života – krizi středního věku. Linklater si ale na problémech čtyřicátníků zuby nevylámal a Before Midnight z dějového hlediska zcela naplňuje naše brutální očekávání. O průběhu celého příběhu se sice bez zacházení do spoilerů moc mluvit nedá, stačí ale dodat, že Before Midnight se narozdíl od minulého filmu nemusí neobratně vázat na předchozí události. Zatímco Před soumrakem povinně muselo nastolit nedořešená témata z Před úsvitem, Before Midnight už tuto povinnost nemá a všechny nedořešené věci od minula smete pod stůl za prvních pět minut.

Linklater se odváží hned k několika krokům, které by při trošce nešikovnosti mohly přivést celý výsledek do kopru. Vůbec poprvé v sérii se zde objevují vedlejší charaktery, ale jejich důležitost se povede prodat v téměř dvacetiminutové scéně oběda, kde se sympaticky prolíná hned několik podob lásky, přičemž ta, kteoru sdílí naše ústřední dvojice, je překvapivě nejméně zajímavá. Právě to zažehne sérii několika geniálních procházkových scén, které vrcholí půlhodinovou smrští emocí v samém závěru. Zatímco Paříž z minula lákala do romantičtějších a melancholičtějších poloh, uvolněná atmosféra letního Řecka dává průchod pořádné dávce humoru. Oba herci jsou ve svých typických polohách fantastičtí, a i když se řeší životně důležitá témata, ani jeden z nich si často neodpustí zatraceně vtipnou poznámku. Přepálením humoru mohl Linklater finále trilogie stočit do frašky, tvůrčí trojice ale našla přesně tu správnou rovnováhu mezi humorem a vážností, která mně osobně neuvěřitelně sedla.

Hned jak Ethan Hawke vyjde v úvodu filmu z letištní haly, bude vám jasno, že se můžete opět těšit na vynikající romantické drama. Je pozoruhodné, že i osmnáct let po uvedení prvního dílu je mezi Ethanem Hawkem a Julií Delpy stále ta stejná extatická chemie a oba ve svých rolích jedou na 110% herecké síly. Hlavní devízou je samozřejmě scénář a dlouhé dialogové scény bez střihu, při kterých herci házejí repliky tak, jako kdyby mluvili sami za sebe a žádná kamera před nimi nestála. A to je vlastně tak trochu definice i celé série. Dokud mezi každým dílem uběhne takřka dekáda a tvůrčí trojka bude mít možnost zestárnout a zase nabrat zkušenosti, nemusíme se obávat, že by další díl byl horší než ten minulý. Po třech skvělých dílech už totiž víme, že tahle série konverzačních filmů je v něčem mimořádná. Zvlášť když je její třetí díl dost možná ten nejlepší dosavadní.

Before Midnight výborně uzavírá trilogii filmů o Jessem a Céline. Chvíli vtipně, chvíli dramaticky, ale především dojemně. Je poměrně slušná šance, že se s nimi za devět let setkáme znovu, na úplně jiném místě a za úplně jiných okolností. A to je právě krása téhle dlouhotrvající série. I když každý samotný díl ukončí svůj vlastní příběh, zároveň za sebou nezavírá vrata a nedává sérii definitivní konec. Jinak řečeno, myslím, že se můžeme opatrně těšit na rok 2022. Datum české premiéry prozatím nebylo stanoveno.

10/10