Recenze: Terapie láskou

Recenze: Terapie láskou | Fandíme filmu
David O. Russell přínáší další oscarovou látku, tentokrát netradiční vztahovou komedii s Bradley Cooperem a Jennifer Lawrence v hlavní roli.

Předloni se po šestileté pauze Davidu O. Russellovi (Tři králové) vydařil opravdu parádní comeback: za celkem skromný rozpočet natočil film, který nejenže vydělal, ale Christian Bale si za něj dokonce vyhladověl Oscara. Úspěch Fightera zapříčinil, že si Russell mohl opravdu vybírat, ale nakonec se překvapivě rozhodl zadaptovat bestseller Silver Linings Playbook Matthewa Quicka (do našich kin vstupuje film pod názvem Terapie láskou). A skončil s osmi nominacemi na Oscara včetně režie, herců v hlavních i vedlejších rolích, adaptovaného scénáře a nejlepšího filmu. Co dělá tuhle romantickou dramedy tak zvláštní?

Hlavním hrdinou je bývalý učitel Pat Solitano kterého právě propustili z psychiatrické léčebny, kde skončil potom, co s jedním ze svých kolegů vytřel podlahu koupelny, v níž ho načapal se svojí manželkou. Návrat na předměstí, do rodného domu a k otci posedlému sportovním sázením je ovšem pouze první krok. Pata motivuje především touha získat zpět svou ex-manželku. Tedy do té doby, než se seznámí s Tiffany, která se poté, co ji zemřel manžel, v zármutku vyspala se všemi svými kolegy z kanceláře. Zkrátka tu máme dva vyvrhely, které kromě jejich společenského statusu zpočátku spojuje pouze společná běžecká trasa.

Dva psychicky nevyrovnaní jedinci v romantické komedii nejsou nijak ojedinělým jevem, ale Terapie láskou není tuctová záležitost a i k obvyklé romantické komedii s trošku podivnými hlavními hrdiny má docela daleko. David O. Russell zbytečně netlačí na pilu a výsledkem je spíše svěží, nepatetická a přitom velice jímavá komedie, kterou lze vzdáleně srovnávat snad jedině s Malou Miss Sunshine. Režisér a scenárista v jedné osobě mixuje prvky sportovního a osobního dramatu a romantiku dávkuje velmi nepodbízivým způsobem. Přitom se paradoxně nevyhýbá oblíbeným klišé. Svůj díl práce odvádí i nevtíravý hudební doprovod Dannyho Elfmana.

Bradley Cooper coby Pat, chlápek s kupou problémů, je překvapivě ještě zábavnější než v jakémkoliv svém dosavadním filmu. Skvěle mu sekunduje Jennifer Lawrence (Tiffany), která rozhodně neskončí zaškatulkovaná pouze jako Katniss z Hunger Games. Nespoléhá se pouze na svoji roztomilost a přitažlivost, ale své postavě dodává právě to "něco", co ji dělá tak skutečnou a tím pádem i uvěřitelnou. Zkrátka holku od vedle, kterou byste s trochou štěstí mohli potkat i vy. Vzájemná chemie mezi ní a Cooperem funguje znepokojivě dobře. Možná si dokonce začnete přát, aby se dali dohromady i ve skutečnosti.

A vedlejší postavy vás také nezklamou. Počínaje dokonalým Robertem De Nirem coby zuřivým sportovním fanouškem a sázkařem, přes Jacki Weaver ztvárňující Patovu chápavou a milující matku. Menší role vyšinutého Chrise Tuckera už berte zkrátka jako příjemný bonus.

Terapie láskou je lehký a vtipný film o životních kotrmelcích a složitém hledání štěstí. Bez otravného patosu, křečovitého humoru a zbytečné vaty. Davidu O. Russellovi se skvěle podařilo zkombinovat nezkombinovatelné, obsadit vynikající herce a natočit jeden z nejzábavnějších a nejnezapomenutelnějších filmů roku.

9/10