Recenze: Vražedná hra

Recenze: Vražedná hra | Fandíme filmu
Detektiv Alex Cross je tu po letech s dalším dobrodružstvím. Ale měl se vůbec vracet?

Když na přelomu tisíciletí hrál postavu vyšetřovatele Alexe Crosse Morgan Freeman, měly nízkonákladové detektivky poměrně slušný komerční úspěch. Stejně tak nelze podceňovat mohutnou základnu čtenářů, jakou má série knižních předloh od populárního Jamese Pattersona. Bylo tedy jen otázkou času, kdy se postavy znovu dočkáme na stříbrném plátně. Bohužel, Crossův návrat dopadl naprosto otřesně.

Ve snímku nazvaném jednoduše Alex Cross (česky Vražedná hra) charismatického Freemana vystřídal podstatně mladší Tyler Perry, o kterém jste možná slyšeli jako o „tom chlápkovi co točí dramata pro černochy a převléká se za starou ženskou“. Celá filmová série se zrestartovala a dostáváme tak cosi, co by zřejmě mohlo být Crossovým prvním dobrodružstvím, ačkoliv z knižních předloh vychází film jen volně. Cross zatím není agentem FBI a jeho zesnulá manželka je ještě naživu. Zpočátku hrdina vyšetřuje zdánlivě rutinní případ vražedné přestřelky v domě jednoho z členů místní honorace, ale rychle přituhne. Z vraha se vyklube psychopatický maniak, který ohrožuje Crossovu rodinu i přední osobnosti celého města Detroitu a je samozřejmě na geniálním vyšetřovateli, aby šílence zastavil, než napáchá ještě víc škody.

Zápletka samozřejmě není nikterak originální, nicméně zručný režisér by z ní určitě dokázal vykřesat poměrně slušnou žánrovou jednohubku. Bohužel, Alexe Crosse natočil rutinér Rob Cohen, od kterého jsme snesitelný film neviděli přinejmenším deset let. A už od prvních minut působí snímek špatně. Děj uvádí mizerně natočená „akční“ scéna, při které se kamera epilepticky třese a obraz působí digitálně a lacině. Zbytek není o mnoho lepší. Celý film působí jako dvouhodinový speciál jednoho z mnoha zaměnitelných detektivních seriálů, jakých můžete v televizi vidět celou hromadu. Zadarmo a pravděpodobně to bude větší zábava.

Říkám „speciál“, takže tentokrát se kromě případů řeší i nějaké to vztahové pozadí, v klíčových rolích se mihlo pár známých tváří a na triky a výpravu padlo o pár dolarů víc než obvykle. Ale jinak je to pořád ta stejná, pásová seriálová produkce. Zápletka je ohraná, děj k uzoufání nezáživný, dialogy místy vyloženě stupidní, postavy vás nezajímají, všechno je laciné, bez invence či nápadu. A kde scénář nepodpoří a režisér se nesnaží, ani sebelepší herec nic moc nepředvede.

Alex Cross v podání Tylera Perryho asi vyloženě neurazí, ale o charismatického hrdinu, který by měl táhnout celou sérii filmů, se nejedná v žádném případě. Nevěřil jsem mu ani geniální vyšetřovatelské instinkty, ani těch několik málo scén, ve kterých má střílet nebo se poprat. Jak říkám, seriálová úroveň. Daleko víc se snaží Matthew Fox, který kvůli roli šíleného záporáka zhubl, nabral svaly a oholil si hlavu. Chvílemi jsou dokonce jeho šílené grimasy zajímavé! Bohužel, chování postavy je strašně nekonzistentní a její motivace příliš nedává smysl, takže ani zabijáka Picassa nelze úplně chválit. Poměrně solidní je Ed Burns v roli Crossova parťáka, protože i když je postava nezajímavá a šablonovitá, Burnsovo přirozené charisma ji, v rámci možností, zachraňuje. To samé platí o Giancarlu Espositovi (Gus Fring z Breaking Bad) v jedné z vedlejších rolí. Zdaleka nejhůř to ale schytal chudák Jean Reno, který kdysi platil za pana herce, leč v posledních letech jde z kraviny do kraviny. Tady mu připadla nanicovatá figurka jedné z potenciálních obětí.

Alex Cross není úplně mizerný film, jen strašlivě zbytečný. Působí dojmem, jako by se většina lidí za kamerou vůbec nesnažila a chudáci před kamerou se s tím museli chtě nechtě nějak poprat a vyžrat si to. Jedná se o podprůměrnou detektivku s ohranou zápletkou, nudným dějem a nezáživnými postavami, které vám můžou být naprosto ukradené. Film působí lacině a televizně, nicméně se obávám, že pro většinu současné seriálové produkce je to dokonce urážka. Tak strašně marný a prázdný film Alex Cross je. A těch několik minut udiveného kroucení hlavou nad vyšinutým Matthew Foxem a neotřelé prostředí města Detroitu to skutečně nezachrání.

4/10