Recenze: Apostle

Recenze: Apostle | Fandíme filmu
Zobrazit další 4 obrázky
Mysteriózní novinka od režiséra Raidu není takové terno.

Gareth Evans je velšský režisér známý především díky akčním nářezům Raid a Raid 2 (v češtině Zátah). Díky nim si vysloužil pověst schopného režiséra, a je celkem s podivem že po něm zatím nesáhlo žádné velké studio s blockbusterem. Svoje štěstí však nyní zkusil Netflix, který se stále snaží rozjet svoji filmovou tvorbu. I se zajímavými jmény však většina jeho filmů nedosahuje takového ohlasu jako seriály. Netflix však nechává tvůrcům volnou ruku, a zřejmě to přilákalo Evanse, který pro službu natočil svůj nejnovější počin s názvem Apostle (Apoštol).

Film sleduje Thomase Richardsona (Dan Stevens), který se vydává na tajemný ostrov Erisden zachránit svoji sestru, jež byla unesena podivnou sektářskou skupinou obývající odříznutý ostrov u Británie. Obyvatelé, které vede prorok Malcolm (Michael Sheen) se snaží žít nezávisle na systému, bez daní, zdánlivě bez pravidel a uctívají bohyni ostrova, kterou nazývají „Ona“. Thomas se vydává na misi s cílem zachránit svoji sestru, postupně však odhaluje tajemství místního společenství, která jsou znepokojivá, ale hlavně velmi nebezpečná.

Evans film prezentuje jako „nový druh hororu“. S tímto žánrem už má svoje zkušenosti - natočil jeden z příběhů pro antalogii V/H/S/2. Ten patřil mezi ty lepší kousky, a tak by bylo možné doufat, že se Evans bude opakovat i s Apostlem. Bohužel skutečnost není tak jednoduchá, jelikož jeho film není ani čistokrevný horor, ani mysteriózní thriller. Velká část filmu je natočená jako dobové drama, kde hlavní hrdina postupně odhaluje podivné praktiky sektářské skupiny a jejího vedení v čele s Michaelem Sheenem. Film hodně skáče mezi žánry a právě kvůli této nerozhodnosti snímek v řadě aspektů nedrží pohromadě.

Např. z vyloženě hororové honičky tajemnými podzemními tunely totiž skočíme na nějakých 20 minut do dobového dramatu a potom na zbytek filmu do mysteriózní podivnosti s nejednoznačným koncem otevřeným pro spekulace. Tuto žánrovou nevyváženost tak alespoň napravuje dobrá atmosféra, která v jednotlivých scénách funguje a v těch hororových je opravdu tísnivá a nepříjemná. Vše je podpořené opravdu creepy soundtrackem, který se omezuje na skřípání hudebních nástrojů.

Dalším problémem filmu je v mých očích rozhodně délka. Snímek má zhruba 2 hodiny a 10 minut, což je na film tohoto typu opravdu hodně, jak nám ukázal např. loňský Lék na život. I když film od začátku téměř neřeší skoro vůbec backstory postav (vše se omezí na jednoduché flashbacky), tak i přesto se dostaneme přes dvě hodiny. Celou první polovinu filmu totiž sledujeme Thomase začleňovat se do komunity a jeho snahu zjistit o co tu jde, a zde se film trochu táhne.

Hlavní role se chopil Dan Stevens, kterého já osobně mám rád díky seriálu Legion a jeho charismatické postavě Davida Hellera. V Apostle však nemá moc co předvést, jelikož dialogů se překvapivě nedočká tolik, a skoro celý film jeho postava působí jako zdrogovaná psycho figurka, která se utrhla ze řetězu svého voditele. O něco více se tak předvedou vedlejší postavy a vůdce kultu Malcolm, jehož Michael Sheen hraje zajímavě a ne jako jednoduchého záporáka. Sympaticky na mě zapůsobila i Lucy Boynton v roli jeho dcery Andrey.

Jak jsem již zmínil, film je poměrně hezky natočený a atmosféru má dobrou. Nechybí ani občasné drsné výjevy jako „očista obřím vrtákem“, u kterého člověku opravdu není příjemně. Podobné situace však působí trochu zbytečně na sílu vzhledem k tomu, že si film nedokáže udržet znepokojivý nádech hororu po celou dobu.

Ve výsledku je Apostle atmosférický dobový film, který je řemeslně zvládnutý a nabízí několik dobrých žánrových scén jako jsou honička podzemními tunely či očista vrtákem. Vedlejší postavy jsou dobře zahrané a dobovost hezky zpracovaná. Filmu však ubližuje žánrová nevyváženost. Hlavní postava není dostatečně dobře napsaná, a kromě tělesných pohybů a výrazů v obličeji nemá moc prostoru se projevit. Délka filmu zbytečně přesahuje 2 hodiny a první polovina filmu se kvůli tomu táhne trochu pomaleji. Jedná se rozhodně o zajímavý snímek pro fanoušky mysteriózních či dobových filmů, nicméně mezi ty nejlepší kousky se v mých očích nezařadí.

6/10

Recenze: Apostle | Fandíme filmu Recenze: Apostle | Fandíme filmu Recenze: Apostle | Fandíme filmu Recenze: Apostle | Fandíme filmu Recenze: Apostle | Fandíme filmu