Recenze: Professor Marston & the Wonder Women

Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 7 obrázků
Luke Evans a Rebecca Hall si zahráli v životopisném dramatu o autorovi nejslavnější komiksové super-hrdinky. A je z toho nečekaně příjemný konverzační film.

Professor Marston & the Wonder Women je biografickým příběhem skutečného amerického vědce, univerzitního pedagoga a spisovatele Williama Moultona Marstona, který se proslavil především coby stvořitel nejznámější komiksové super-hrdinky Wonder Woman. Snímek s hvězdným Lukem Evansem v titulní roli napsala a zrežírovala Angela Robinson (Můj auťák Brouk). Ve Spojených státech měl její počin premiéru již v říjnu 2017. V zámořských kinech si nicméně nevedl moc dobře, a tak není divu, že na náš trh dorazil až letos v březnu, a to pouze na DVD a Blu-ray. Je komerční nezdar tohoto projektu zasloužený, nebo jde o nedoceněné dílo?

Než se pustíme do podrobného rozboru snímku, je myslím nutné upozornit čtenáře a diváky, aby se nenechali zmást názvem filmu. Professor Marston nemá se současnými komiksovými blockbustery nic společného. Jedná se vskutku o nízkorozpočtové konverzační drama. Navíc vlastně ani tak nevypráví o vzniku populární super-hrdinky, ale soustředí se výhradně na Williamův soukromý život, konkrétně na profesorův vztah k jeho dvěma osudovým ženám – emancipované inteligentní manželce Elizabeth (ve filmu ji ztvárňuje Rebecca Hall) a křehké submisivní milence Olive (Bella Heathcote). Charaktery zmiňovaných dam totiž posloužily Marstonovi jako inspirace při vytváření Wonder Woman.

Proslulý spisovatel také žil v první polovině 20. století a velmi pobuřoval tehdejší konzervativní americkou společnost svými netradičními sexuálními výstřelky. Právě milostný trojúhelník a Williamův marný boj s předsudky „normálních“ lidí jsou ústředním tématem snímku. A za sebe musím říct, že mě autorka filmu mile překvapila. Professor Marston rozhodně není klasickým příběhem o umělci-bohémovi či o nenapravitelném sukničkářovi, jakých jsme už viděli desítky. Obě hlavní ženské postavy (a vztah mezi nimi) mají ve filmu stejně prostoru jako samotný ústřední hrdina a chvílemi jej dokonce zastiňují až máte pocit, že se díváte na love story dvou žen a Marston je jenom vedlejší figura, která je spojuje.

Angela Robinson odvedla skvělou práci jako režisérka i scenáristka. Děj pohání kupředu vynikající herecké výkony, pěkná kamera a zejména brilantně napsané dialogy. Natočit v dnešní době téměř dvouhodinový film, v němž chybí akce, napětí, vizuální efekty, humor, explicitní sexuální scény, a přesto je svým vlastním způsobem zajímavý a ani na minutu nenudí, je opravdu umění hodné mistra. Od filmařky, jež měla dosud na kontě pouze pár podprůměrných komedií a poslední celovečerák vytvořila před dvanácti lety, bych takové dílo určitě nečekal a zatím jde bezpochyby o Angelin kariérní vrchol.

Jak už bylo zmíněno výše, ústřední herecká trojice nemá chybu. Chemie mezi Lukem Evansem, Rebeccou Hall a Bellou Heathcote funguje dokonale a tu vzájemnou přitažlivost, nejen fyzickou, jim vážně věříte. Hlavně Luke si po svých obvyklých úlohách drsných neohrožených tvrďáků konečně střihnul civilní roli a všem pochybovačům dokázal, že se nestal hercem jen kvůli vzhledu. A jaká jsou negativa?

Vytknul bych režisérce některé nedotažené detaily. Například postavy vypadají i po zhruba patnáctiletém časovém odstupu pořád stejně a Evans v závěru vůbec nepůsobí dojmem nemocného člověka, i když jeho postava vážné zdravotní potíže má. Komiksové nadšence patrně zklame, že ve filmu není věnováno víc prostoru vlastnímu psaní a vymýšlení Wonder Woman (tento fakt také dost možná stojí za ekonomickým fiaskem projektu). Od vyššího hodnocení mě rovněž odrazuje ještě jedna skutečnost. Když se nad tím zamyslím hodně zjednodušeně, nemohu se ubránit dojmu, že Professor Marston & the Wonder Women je v podstatě jen taková trochu neobvyklá story z červené knihovny.

Professor Marston není film pro fanoušky super-hrdinských komiksů. Jde však o zdařile natočené romantické komorní drama s chytrými dialogy a bravurními herci. A jako takové může zaujmout řadu diváků, třeba právě ty, kteří považují Wonder Woman za „ženskou v plavkách“ a příběhy o ní za nesmyslný brak pro děti.

7/10

Professor Marston & the Wonder Women

24.09.2017 | USA
Drama, Historický

Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu Recenze: Professor Marston & the Wonder Women | Fandíme filmu