Recenze: Logan: Wolverine

Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu
20th Century Fox
Zobrazit dalších 5 obrázků
Závěrečný film s Wolverinem přináší výrazně jiný "komiksový" zážitek.

Logana předcházela velká očekávání. Má být úplně posledním x-menovským filmem s Hughem Jackmanem, uzavřením Wolverinova (Loganova) příběhu. Zároveň je po Deadpoolovi teprve druhý x-menovský snímek, který jde do kin jako mládeži nepřístupný a filmaři v něm dostali větší tvůrčí volnost. Na prvním místě je vlastní příběh, nikoliv navazování na dosavadní díly nebo vyhlížení těch budoucích. Na place se s Jackmanem sešel James Mangold, který s ním točil už The Wolverina. Tehdy to ještě skončilo někde na půl cesty, viditelně po zásazích studia, které si vynutilo velkolepé akční finále, jakkoliv příliš nezapadalo do zbytku filmu. A tentokrát? Ze snímku je na první pohled patrné, že Mangold a Jackman měli jasnou vizi a tu se jim v zásadě podařilo naplnit.

Příběh je zasazený do blízké budoucnosti a na žádný z předchozích x-menovských filmů těsně nenavazuje. Je to shledání se známými postavami po letech. V mezičase se toho mnoho stalo, občas někdo naznačí co, ale detaily nejsou až tak důležité. Podstatné je, že Charles Xavier (Patrick Stewart) je starý a už nemá své mozkové schopnosti plně pod kontrolou. Aby nechtěně neublížil nevinným kolemjdoucím, schovává jej Logan v mexické poušti a vydělává jako řidič limuzíny na loď, na které budou moci odjet na širý oceán, daleko od všech. Většina mutantů je dávno pryč, další se nerodí a také Logan se pomalu rozpadá. A to jak fyzicky (jeho regenerace už není tak účinná jako dřív), tak duševně (díky své dlouhověkosti znovu a znovu sleduje, jak mu všichni drazí prokluzují mezi prsty).

Status quo se mění v momentě, kdy Logana osloví neznámá žena a prosí jej, aby jí pomohl propašovat do Kanady malou holčičku. Malou holčičku, která je navzdory všem předpokladům mutant a jde po ní zlá korporace, která má o ni enormní zájem. Po chvíli přemlouvání začíná road movie, která je opravdu hodně odlišná od toho, na co jsme v komiksových filmech zvyklí. Podobně jako třeba Nolan v Temném rytíři Mangold o nějaký diktát předlohy nemá zájem. Jeho film je vlastně western. Hrdina není příliš hrdina, a když už je, tak hodně neochotný. Má svoje starosti, svoje hodnoty, kterých se drží, když má pomáhat, tak otráveně nebo zištně. Je zahořklý, uzavřený, topí se v chlastu, mnoho nepoví. A když už, tak je příkrý a cynický. Teprve s postupem času, který tráví ve společnosti dalších lidí, se sám začíná opět pomalu polidšťovat.

V příběhu nejsou žádní superpadouši, nebo rozhodně ne v tom klasickém slova smyslu. Podobné byste mohli potkat v akční sci-fi nebo i lehce futuristickém thrilleru, rozhodně nejsou nějak specifičtí pro rozmáchlé fantazírování z komiksů. Chybí nadbytek smyšlených technologií, pestrobarevné kostýmy nebo neuvěřitelné lokace. Akční scény nepotřebují armády digitálních kouzelníků. I v těchto ohledech je film maximálně nekomiksový a pokud se budeme bavit čistě o vizuální podobě, tak opět největší slovo má westernová inspirace. Ať už v barevné paletě nebo zasazení velké části děje do pouští, lesů, maloměst, farem či barů.

A komiksový není film ani z hlediska dalších priorit. Tedy, pokud si pod komiksovkou představíte především fantaskní děj, záchrany světa, velkohubé padouchy a jízdu na horské dráze. V tomhle případě jde na prvním místě o postavy. Protivníkem není ani tak někdo konkrétní, jako spíš prachobyčejná lidská smrtelnost hrdinů a lačnost po nadvládě nad životem u záporáků. Logan je opravdu starý, kulhá, pokračuje vpřed silou vůle. Profesor X vyloženě ubývá před očima. Oba dva spojuje bohatá minulost, evidentně si nejsou lhostejní, ale po letech strádání pro sebe vlídná slova hledají jen stěží.

Jak Stewart, tak především Jackman se do svých rolí opravdu převtělili a snadno jim věříte, že jejich postavy tíží nánosy odžitých let. K předchozím filmům se Logan staví podobně, jako se se svojí historií vypořádal James Bond ve Skyfall. Konkrétně vlastně z Wolverinovy minulosti nemusíte znát nic. Detaily nejsou až tak podstatné, i když tu a tam někdo vzpomene na specifickou událost, třeba na Sochu svobody z úplně prvních X-Menů. Ale to je opravdu jen takové dokreslení atmosféry pro skalní příznivce. Podstatné je, že většina diváků ví, kdo je to Wolverine, že býval nezranitelný, při nelidském experimentu z něj udělali živou zbraň a díky regenerační schopnosti přežívá všechny kolem sebe.

8/10

Logan: Wolverine

03.03.2017 | USA
Akční, Sci-Fi, Drama

Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu Recenze: Logan: Wolverine | Fandíme filmu