Recenze: Švýcarák

Recenze: Švýcarák | Fandíme filmu
Pod kostrbatým českým názvem se skrývá jeden z nejbizarnějších filmů roku s Harry Potterem v hlavní roli. Má smysl ho vidět?

Swiss Army Man, jak se snímek jmenuje v originálu, musel pro překladatele představovat docela oříšek. Výsledný Švýcarák se původnímu smyslu docela blíží, přesto by se asi nikdo nezlobil, kdyby tahle šílenost zůstala bez překladu.

Popisovat příběh je v tomhle případě dost ošemetné. Paul Dano, známý především díky menším a nezávislým filmům, se ocitl na opuštěném ostrově bez naděje na únik. Před sebevraždou ho zachrání mrtvola Daniela Radcliffea, náhodně vyplavená z moře. Ta totiž není tak docela mrtvá, jak Dano brzy zjistí, a začne ji využívat k poměrně pestré paletě úkonů.

Za tímhle úletem stojí režisérské duo Daniels, které sestává z Daniela Kwana a Daniela Scheinerta. Ti mají na svědomí zatím jen bizarní kraťas Interesting Ball, Švýcarák je tak jejich celovečerní prvotinou. A jak sami řekli, kdo ví, jestli spolu ještě něco natočí, a tak do tohohle filmu chtěli nacpat vše, co jim přišlo zajímavé. A v mnoha momentech je to vidět - snímek překypuje nápady, které by samy o sobě leckomu stačily na rozvedení delší zápletky, tady se však jen mihnou a hned se utíká dál. Nad vším tím nevyužitým potenciál by si schopný dramaturg zasmutnil, ovšem vysoké tempo společně s rozumnou stopáží kolem hodiny a půl zajišťuje, že nudit se určitě nebudete.

Na Radcliffovi je patrné, že se snaží ze škatulky Harryho Pottera vymanit, jak to jen jde, a role plynaté mrtvoly do takového konceptu docela zapadá, stejně jako nedávná úloha záporáka v druhých Podfukářích stejně jako mrzák Igor od Victora Frankensteina. Radcliffe očividně roste v dost slušného herce na to, aby nechtěl z kouzelnického chlapce vyžít celý život. Dokonce i tu mrtvolu zvládá odehrát se ctí. Většina herecké práce ale stejně zůstává na Paulu Danovi, který to musí (doslova) odtáhnout za dva. Hlavní duo, jež sledujete téměř celou stopáž filmu, má ovšem skvělou chemii a nikdo další vám k nim chybět nebude.

Švýcarák je originální, má jedinečnou atmosféru a přestože se většinu času zabývá smutnými tématy, ukazuje je s takovou hravostí a nadsázkou, že úroveň feel-good atmosféry a bizarního humoru je neskutečně vysoká. Ke konci sice začne tomuhle příběhu o podivném přátelství trochu docházet dech, ale prezentované myšlenky jsou natolik milé a silné, že se Švýcarák určitě vyplatí vidět.

Jedno duo za kamerou a druhé před kamerou. Společně tenhle kvartet vytváří nesmírně příjemné dílko s absurdním humorem, u kterého se na hodinky rozhodně koukat nebudete.

Snímek byl uveden na festivalu v Karlových Varech, můžeme jen doufat, že se dostane i dál do distribuce.

7/10