Recenze: Black Mass: Špinavá hra

Recenze: Black Mass: Špinavá hra | Fandíme filmu
Johnny Depp jako mafiánský boss dokáže děsit, ale hlavní předností filmu je postupné zapadání mužů zákona do morálního bahna.

V krátké době se do našich kin dostávají dva typově podobné filmy. Nedávné Legendy zločinu, byly stejně jako aktuální Black Mass: Špinavá hra výsečí ze života skutečně žijícího mafiána (mafiánů). Avšak zatímco Legendy se pouze znuděně plácaly v mafiánských klišé, Black Mass vypravěčsky šlape a přináší alespoň trochu neotřelé motivy.

Děj je zasazený do sedmdesátých let minulého století, kdy část bostonského podsvětí kontroloval James „Whitey“ Bulger. Když se mu do rajonu začne plést konkurenční gang, odhodlá se k neortodoxnímu kroku. Přijme nabídku svého kamaráda z dětství, agenta Johna Connollyho, a stane se informátorem FBI. Ta mu za příslib spolupráce při dopadání konkurenčních kriminálníků pomůže zlikvidovat oponenty a nad jeho vlastními kriminálními aktivitami přivírá oči.

Špinavá hra je duální příběh, který paralelně sleduje Bulgerův gang i policii. Whitey je s postupem času stále drzejší a sebejistější a osobní rány jej dále zatvrzují a znecitlivují. Shovívavosti FBI zneužívá stále víc a myslí si, že mu opíjení rohlíkem bude procházet věčně. Roli ztvárnil Johnny Depp, který se po delší době objevuje opět v dramatické roli a není v ní vůbec špatný. Bulgerovi dokáže propůjčit potřebné kouzlo osobnosti, jež mafián nevyhnutelně potřeboval k tomu, aby mohl efektivně přesvědčovat svoje okolí ke spolupráci. A neméně mu v tom pomáhá strach, který šíří. Někdy Whitey exploduje ve výbuchu agresivního vzteku, jindy je při svých výhrůžkách ledově klidný a potutelně si vychutnává strach svojí oběti, což je snad ještě mrazivější.

Akorát je škoda, že i v téhle roli je Depp ukrytý pod vrstvou výrazného make-upu. Má až příliš bělostnou pleť, až příliš světlé vlasy a díky bledým čočkám vyloženě mrtvé oči. Skutečný Bulger až takhle moc výrazný nebyl, takže jde spíš o jeho karikaturu, než věrný obraz. Ale i kdyby Whitey vypadal ve skutečnosti přesně takhle, měli v maskérně zkrátka ubrat, protože vedle ostatních postav, které vypadají všechny úplně normálně, působí komicky přelíčený Depp dost rušivě.

Bulger je nicméně v příběhu spíš taková síla přírody, která žene události kupředu. Daleko zajímavější je agent John Connolly a jeho kolegové. Na začátku svazku FBI s mafií lze pozorovat určitou dávku mužské ješitnosti a bití v prsa. Agenti na spolupráci vydělají, když s informátorovou pomocí uloví větší ryby. Udělají si jméno a Bostonu pomůžou. Navíc se přece nemůže nic stát, protože to mají Connolly a spol. naprosto pod kontrolou. Postupně se ale rozmazává čára, za kterou jsou agenti ještě ochotní zajít, začnou lhát okolí i sami sobě a do pavučiny lží se zapletou až po uši. Každý jinou měrou, každý nese jiný díl viny, ale všichni se svojí arogancí, touhou po moci či falešným pocitem sounáležitosti nechají zatlačit do kouta, ze kterého už jen tak vybruslit nepůjde. Joel Edgerton je jako Connoly vynikající a svým nenápadným výkonem zastiňuje Deppa, který dostal podstatně vděčnější roli.

Podobně silný je i zbytek obsazení, které je opravdu nabité. Do sebemenší role se podařilo sehnat známou tvář, a tak se objevují třeba Benedict Cumberbatch jako Whiteyho bratr s politickou funkcí nebo Kevin Bacon jako šéf bostonské FBI. Nejvíc překvapí asi Jesse Plemons, který se z čiperného klučiny proměnil v odulého prostoduchého ranaře, který bez zaváhání plní Bulgerovu špinavou práci. Utkví i Julianne Nicholson v roli Connollyho manželky, která se v prohnilém prostředí snaží být hlasem rozumu, ale nikdo ji nebe vážně.

Větišna takových postav má ve filmu poměrně málo prostoru, ale v souhrnu dokreslují smlouvu s ďáblem, kterou FBI s mafií uzavřela. V příběhu křivých nebo alespoň slabých macho drsňáků není sice komu fandit a vlastně je vám úplně jedno, jak to s nimi dopadne, ale naštěstí to až tak nevadí. Vykreslení myšlenkových pochodů postav je zajímavé a film dostatečně často náhle eskaluje, aby si udržel vaši pozornost. Jednou dojde k nečekané erupci násilí, podruhé jen fascinovaně zíráte, jak Bulger se sociopatickou samozřejmostí synovi vysvětluje, že když chce zmlátit spolužáky, nesmí jej u toho nikdo načapat. Dialogové scény mají říz a režisér Scott Cooper dovede udržet ve vzduchu konstantní lehké napětí, kdy sice tušíte, jak to celé musí skončit, ale nikdy nevíte, co se stane příště.

Na Black Mass si po roce nikdo nevzpomene a Johnny Depp svůj návrat mezi chválené herce zbytečně zazdil přepálenou maskou. Jinak se ale jedná o svižně vyprávěný gangsterský příběh, ozvláštněný působivě zachyceným morálním úpadkem mužů zákona, kteří zcela vědomě z Bulgera nechali vyrůst téměř nezastavitelný postrach.

7/10