Recenze: American Ultra

Recenze: American Ultra | Fandíme filmu
Jesse Eisenberg mohl být huličskou a geekovskou variací na Jasona Bournea. Bohužel to tak úplně nedopadlo.

Mike (Jesse Eisenberg) je mladý flákač, který hodně hulí a pořádně nikdy nevytáhnul paty z domu. Ve svém ustrašeném životě je ale docela spokojený, protože randí s Phoebe (Kristen Stewart), holkou svých snů, která mu jeho nanicovatost pořád a znovu odpouští. V zápětí se však dozvídáme, že Mike je ve skutečnosti spící agent utajeného vládního programu. Ten byl nedávno zrušen a CIA se rozhodne všechny zbývající účastníky programu zlikvidovat. Naštěstí se v něm probudí všechny schopnosti, které v tajném programu získal, takže má nepatrnou šanci, že mu podaří v nerovném boji s komandem CIA zvítězit.

Filmové trailery někdy dost lžou. American Ultra v upoutávkách působilo jako hravá akce plná nervózního humoru, jaký jsme si s Jessem Eisenbergem užili třeba v několik let starém Zombielandu. Vlastní film je ale dost jiný. Akce by asi chtěla kombinovat jednoduché vynalézavé chvaty, jenž známe z bourneovek nebo z 96 hodin, společně s kinetickou energií a černým humorem, jaké nabízejí moderní akční komedie od Matthewa Vaughna či Edgara Wrighta. Chybí ale dostatečně originální choreografie, dynamická kamera, střih i ten humor. Občas se nějaký ten lepší moment objeví (a velkou část z nich jsme viděli ve zmiňovaných trailerech), ale laťku se nedaří držet konstantně a většinou si filmaři vystačí s masivním náporem razantních palných zbraní a detailně zobrazovaným násilím.

Komediální stránka také propálila většinu toho nejlepšího v upoutávkách. Nervózní energie, kterou umí Eisenberg obvykle výtečně prodat, je rezervována pro okamžiky, kdy je hrdina vyjukaný z toho, že se jej někdo snaží zabít, a že on sám se dokázal těm pokusům zdatně postavit. Jinak se pokusy o vtipy omezují na Mikeovo zhulenecké filosofování a kňourání. Druhým zdrojem humoru pak jsou agenti CIA (Topher Grace, Connie Britton, Tony Hale), kteří mezi sebou vedou žabomyší války a snaží se jeden druhému dokázat, kdo má větší kule.

Humoru není dost také z toho důvodu, že American Ultra nemá jednoznačný ráz a přeskakování mezi různými polohami je docela nepřirozené. Chvíli sledujeme indie drama o vztahu dvou mladých lidí, kteří se nikam neposouvají, ale zároveň bez sebe nedokážou být. Pak je najednou z filmu vážný špionážní thriller a po chvíli zase žánrová pocta, která si láskyplně střílí z typických vlastností drsných bourneovek.

Ale zase aby to nevyznělo, že je American Ultra nějaká katastrofa. Žánrová roztříštěnost filmu opravdu ubližuje, humoru je málo a akční stránka je většinou průměrná. V dalších ohledech však lze najít i klady. Samotný námět a prvotní nápad scenáristy Maxe Landise (Kronika, Victor Frankenstein) nejsou vůbec špatné a jak ukazují několikrát zmiňované trailery, při sebevědomějším provedení to mohlo fungovat. Takhle je akorát cítit upřímná snaha filmařů, kterou se z nějakého důvodu nepodařilo proměnit v suverénní výsledek.

Co nejistý zážitek alespoň trochu soustřeďuje, jsou herci. Jesse Eisenberg a Kristen Stewart působí jako skutečný pár a dovedou svoje charaktery výrazně polidštit. Jenom díky jejich neokázalému, leč důslednému herectví nepůsobí Mike jako totální zoufalec a Phoebe jako blázen, který se s podobně nesamostatným individuem zahazuje. Obecně pak Kristen znovu připomíná, že když ji nenutí hrát polomrtvé Sněhurky a Belly, tak je to docela sympatická ženská. Ústřední dvojku dobře doplňuje pěkně poskládané vedlejší obsazení. Agenti CIA jsou vesměs karikatury nesmírně intenzivních, namyšlených borců, jaké na podobných pozicích ve špionážních akčních filmech vídáme. Vítaným kořením jsou pak Walton Goggins, jako šílený vyšlechtěný zabiják, který jde Mikeovi po krku, a John Leguizamo v roli přihlouplého drogového dealera.

American Ultra má zápletku, ze které se dala vytřískat opravdu dobrá zábava a tu a tam se jí dokonce dočkáme. Film je také dobře obsazený a vztah ústřední dvojice je tak citlivě vykreslený, že i slabší pasáže dokáže zamilovaný pár táhnout kupředu. Kvůli nevyváženému tónu se ale snímek v žádném směru nedaří dovést k dokonalosti a zůstává z něj směs všeho a ničeho, popřípadě příslib drzého, progresivního filmu, který se mohl stát kultem, ale nakonec, ale zůstaly z něj jen nikdy nedostavěné základy.

5/10