Recenze: Kurýr: Restart

Recenze: Kurýr: Restart | Fandíme filmu
Jak dopadl Kurýr bez Jasona Stathama? Nijak slavně, v dnešní době jsme zvyklí na výrazně hutnější akci.

Akční trilogie Kurýr možná není bůhví jakým klenotem, ale minimálně první díl (možná první dva díly) je docela slušný akční výplach. Za to série vděčí především Jasonovi Stathamovi, který byl v hlavní roli vždycky tak akorát naštvaný, nešel daleko pro suchou poznámku a nebylo těžké mu věřit, že mu nedělá problém spráskat na jednu hromadu houf oponentů. Teď se producent Luc Besson rozhodl, že se série obejde i bez svojí hlavní hvězdy a Stathama přeobsadil mladším (a pravděpodobně výrazně levnějším) Edem Skreinem.

Podstata Kurýra se přitom nijak nezměnila. Pořád je to nepříliš mluvný řidič, který se za patřičný obnos na nic neptá a odveze vám cokoliv kamkoliv. Když se objeví potíže, dokáže řídit jako kaskadér a rvát se jako tajný agent. A potíže na sebe samozřejmě nenechají dlouho čekat. Frankovi Martinovi do vozu nastoupí tři bývalé prostitutky, které se chtějí pomstít svým pasákům. Aby si vynutily Frankovu spolupráci, unesou současně jeho otce, kterého si docela s chutí střihnul Ray Stevenson.

Stevensonův šarm je však jedním z mála pozitiv celého filmu. Jinak je už od první scény patrné, že se scenáristé nepřetrhnou, když gang kuplířů postřílí na veřejnosti konkurenční partu pasáků a my máme věřit tomu, že i s mrtvými těly u nohou se budou u vyděšených prostitutek dál zastavovat kunčafti. A takhle „logický“ je film prakticky celou dobu. Všechno se dělá jen tak na efekt a nikdo neřeší, jestli to dává sebemenší smysl, hlavně, aby to na první pohled působilo rádoby stylově. Většinou ale samozřejmě nepůsobí.

Děj je tak jakýmsi trpěným zlem, vynucenou spojnicí mezi akčními sekvencemi a prostorem, ve kterém dámy mohou být sexy a pánové trousit své hlášky. Akční sekvence se pohybují někde v oblasti průměru či lehkého nadprůměru. Z rvaček bývá až příliš patrné, že jde o secvičenou choreografii a nikdo ve skutečnosti po čenichu nedostává. V původním Kurýrovi sice byly choreograficky složité souboje také, ale Statham je přeci jen oproti Skreinovi schopnější atlet a mít v zádech jako choreografa Coreyho Yuena, to při natáčení původního filmu taky určitě nebylo k zahození... Automobilové honičky taky vyloženě nezáří, ale ve vysoké rychlosti se občas filmu podaří přeci jen vykřesat alespoň jakés takés napětí.

A čas strávený s postavami? Ed Skrein ve Hře o trůny ukázal, že rošťáky hrát umí, v tomhle případě však nemá moc s čím pracovat. Uštěpačné poznámky působí strašně nuceně a Frank Martin se občas tváří, jako by ze všeho kolem sebe měl legraci. Podstatně lépe je na tom Ray Stevenson. Ten jakoby viděl, jaký scénář se mu dostal do ruky, a tak se snaží nic neřešit, a prostě jednotlivé repliky deklamuje maximálním labužnictvím, ať jsou sebepitomější. Film se mezi synem a otcem zřejmě snaží vybudovat podobnou dynamiku, jako spolu měli otec a syn Jonesovi v Poslední křížové výpravě. I tady jsou si pánové povahově hodně podobní a navzájem se neustále kritizují, ale jejich láskyplné pošťuchování se nedaří vyždímat naplno.

Modelky (nebo snad začínající herečky) si produkce do rolí prostitutek najala hezké, ale jestli se na pánech scenáristé příliš nepředřeli, tak s dámami si vyloženě vytřeli pozadí. Osobnost holky neviděly ani z TGV (jsme na Francouzské riviéře, za to mají filmaři body k dobru), v závěru filmu jsou nuceny do zcela nepatřičné osudovosti a ještě se s nimi jedná jako s kusem hadru. Co udělají naši hrdinové, když pomůžou léta zneužívaným prostitutkám ze spárů padouchů? Jasně, hupnou s nimi do postele!

Potřebovali jsme dalšího Kurýra? Asi ne. Potřebovali jsme dalšího kurýra bez Jasona Stathama? Určitě ne. Jsem pro, aby každý film dostal od diváků šanci, než jej začneme hodnotit, ale Kurýr: Restart bohužel potvrdil, že některé projekty skutečně jsou od první chvíle jen okatým atakem na naše peněženky. Tedy, aby nedošlo k mýlce, Restart není v rámci přímočarých akčních filmů nějak katastrofální není. Akci se podařilo nějak minimálně zvládnout a otec a syn Martinovi by s lepším scenářem mohli být docela sympatickou dvojicí. Pořád se ale jedná o levně vyrobené spotřební zboží, kterému to může slušet někde na DVD nebo v televizi. V kinech, vedle Mission: Impossible 5 či Rychle a zběsile 7,  nový Kurýr obstát prostě nemůže.

5/10