Oscarové nominace 2015: Komentář, rozbor

Oscarové nominace 2015: Komentář, rozbor | Fandíme filmu
Kde Akademie překvapila, kde naopak vůbec, která jména chybí či přebývají a co si vlastně z nominace odnést.

Nominace na Oscary 2015 jsou za námi a mnoho překvapení nepřinesly. Nejvíc nominací si shodně odnesli Birdman a Grahdhotel Budapešť - oba devět. Kód Enigmy má nominací osm, Americký sniper a Chlapectví po šesti. Hon na lišku, Interstellar, Teorie všeho a Whiplash pak mají nominací pět. Největší favorité na hlavní cenu? Jednoznačně Birdman a Chlapectví. Filmy, které nebyly nominované za režii, jsou prakticky automaticky ze hry, Grandhotel Budapešť je na velevážené akademiky možná přeci jen až příliš nevážný a Kód Enigmy? Ten zase až příliš spoléhá na svůj největší (nebo snad jediný?) trumf, Benedicta Cumberbatche. Těžit by mohl asi jedině z toho, pokud by se ostatní favorité poprali o hlasy mezi sebou navzájem a umožnili tak vítězství někomu třetímu.

Řada fanoušků jistě lamentuje nad opomenutým Interstellarem, který se může kromě hudby ucházet jen o technické kategorie, daleko větší ránu však utržila Zmizelá. Kromě Rosamundy Pike si reflexe soudobých mezilidských vztahů v detektivním kabátku neodnesl ani jednu nominaci! A to v hlavní kategorii může být nominováno až deset snímků. Akademie jich letos vybrala osm, přičemž zaujme ještě opomenutí Honu na lišku, který byl nominován za scénář, režii i herce. A to samozřejmě můžeme ještě dumat nad tím, že se mezi osm nejlepších probojovaly snímky, které vyvolávají otazníky.

Kupříkladu Selma a Americký sniper jistě budou mimo Spojené státy budit podezření, že je nominace pouhým výrazem vlastenectví. Historické drama o pochodech za volební práva černochů alespoň obdrželo univerzálně nadšené recenze, u Amerického Snipera už byla hodnocení kritiků výrazně rozporuplnější. Naopak příjemně Akademie překvapila, když neskočila na vějičku dramatu Nezlomný, režisérky Angeliny Jolie, o kterém ze všech stran slyšíme, že se jedná o perfektní "produkt", vyrobený na míru právě nejrůznějším soutěžním kláním.

Zdá se, že podobně jako v předchozích letech akademie opět slyšela na snímky, které se nějakým způsobem točí kolem filmového umění, jako takového. V předchozích letech bodovaly počiny jako The Artist (němý film natočený v současnosti) nebo Hugo (pocta počátkům filmografie), letos jsou v popředí Birdman, Grandhotel Budapešť a Chlapectví. Birdman je natočený zdánlivě na jeden záběr, odehrává se v budově divadla a celou dobu se v něm mluví o divadle, Hollywoodu, pomíjivé slávě i drásavém umění. Grandhotel Budapešť sází na retrostylizaci a pohrává si s již nepoužívanými formáty obrazu a Chlapectví bylo natáčeno v průběhu několika let, tak aby herci před kamerou skutečně zestárli.

U Birdmana a Chlapectví jistě budou odpůrci argumentovat oslněním formou, u Budapešti zase nominací za zásluhy - režisér Wes Anderson v obdobném duchu natočil už celou řadu lépe hodnocených snímků, na Oscara byl třikrát osobně nominován, ale na zlatého plešouna stále čeká. Rozhodně však potěší, že akademie nominovala snímek, který měl americkou premiéru už v březnu! Obvykle mají hodnotitelé „línou paměť“ a do značné míry oceňují jen snímky, které měly premiéru na podzim a na ceny často specificky cílí. Podobným příběhem je i maličké hudební drama Whiplash, jež mělo premiéru už loni v lednu na festivalu v Sundance! Navíc se předpokládalo, že vynikající snímek dostane nominaci pouze pro J.K. Simmonse, za vedlejší roli, avšak nakonec má v ohni želízek rovnou pět!

Mezi scénáři potěší „odvážná“ nominace pro Paula Thomase Andersona, za jeho drogovou jízdu Inherent Vice, mezi herečkami zase nominace pro Marion Cotillard, která se ve Dvou dnech a jedné noci vyloženě vtělí do role prosté Belgičanky, jež bojuje o tak obyčejnou věc, jako je udržení práce ve fabrice. Právě Cotillard by se tak mohla stát nečekanou soupeřkou Julianne Moore, která ve snímku Still Alice zápolí s Alzheimerem. Přesto podle zahraničních ohlasů film nepůsobí jako laciná vějička na city a ceny. Podstatně cyničtější vyjádření jsme mohli slýchat o oscarovém usilování Amy Adams a Jennifer Aniston, které působily jako klasické případy hereček, které sice podávají výkony solidní, ale většího povšimnutí se jim dostává především díky tlačence studia. Ani jedna z nich nakonec nečekaně nominována nebyla.

Mezi mužskými výkony překvapí chybějící Jake Gyllenhaal, u něhož se čekala nominace za Slídila, a David Oyelowo, jenž byl žhavým favoritem díky roli Martina Luthera Kinga v Selmě. U vedlejších rolí dopadlo všechno přesně tak, jak se čekalo, snad jen o místo Meryl Streep soupeřily ještě Jessica Chastain či Tilda Swinton. Ale Meryl je Meryl, akademici na ni nedají dopustit. Asi vůbec největší šok přišel v kategorii animovaných filmů, kde byl nepochopitelně opomenut Lego příběh. Vítězství Jak vycvičit draka 2 je tak prakticky dané, i když by si série samozřejmě daleko víc zasloužila ocenění za první díl. Příjemně překvapila nominace polské Idy na Oscara za nejlepší kameru. Mezi blockbustery si vedle Interstellaru vedli slušně Strážci Galaxie (2 nominace v technických kategoriích), jinak se výraznější chvála drahým velkofilmům vyhýbala. Třetí Hobit rozhodně nezopakoval vítězné tažení Návratu krále, když ze všech středozemských filmů dostal zdaleka nejméně oscarových nominací vůbec - konkrétně jednu jedinou, za střih zvuku.

Pokud se vám nominace z jakéhokoliv důvodu nelíbí, neberte to příliš tragicky. I když pomineme skutečnost, že vkus je individuální, mějte na paměti, že se Oscaři jednoduše nedávají nejlepším filmům. Za výsledky stojí mohutné lobování, mnohamilionové kampaně a společenský takt filmařů, kteří se musí akademikům během propagace patřičně zalíbit. Pro někoho to může být šokující, ale pokud jste akademikům nesympatičtí, Oscara prostě nedostanete, ani kdybyste natočili prokazatelně nejlepší film všech dob. Celé je to zkrátka politika a velká hra, složitý je i samotný systém hlasování a nesmíme zapomínat ani na samotnou akademii, která je do značné míry složená z bohatých staříků, kteří bydlí v Los Angeles a blízkém okolí. Čili fanděte, užijte si v únoru radost sympatických vítězů, ale zbytečně se nad Oscary nerozčilujte.

PS: Tvůrci Lego příběhu Oscara nepotřebují, postavili si vlastního.

Související články

Logo Fandíme filmu

Šéfredaktor webu je Petr Slavík, e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Máte-li zájem o inzerci na našem webu napište nám na e-mail redakce@fandimefilmu.cz

Ochrana osobních údajů | Zásady používání cookies | Pravidla webu | Upravit nastavení soukromí

© 2011 - 2024 FandimeFilmu.cz / All rights reserved / Provozovatel webu je Koncal studio s.r.o.
Koncal studio s.r.o., IČO: 03604071, Lýskova 2073/57, Stodůlky, 155 00, Praha 5

adblocktest