Recenze: Thor

Recenze: Thor | Fandíme filmu
Zobrazit další 4 obrázky
Komiksový bůh hromu zpracovaný jako mix shakespearovského dramatu s přímočarou rubanicí? Proč ne!

Poté co Marvel rozprodal značnou část svých nejslavnějších hrdinů Hollywoodským studiím (Spider-Man, X-Meni, Fantastická čtyřka, Daredevil a dočasně také Hulk), rozhodl se z ničeho nic vydávání licencí zastavit a pro další zhmotňování kreslounů na plátně si založil vlastní filmovou společnost (Marvel studios). Značná část filmové veřejnosti se domnívala, že se svými "druholigovými" hrdiny toho Marvel moc nezmůže a nijak zvlášť úspěšný restart Hulka by takové stanovisko snad i potvrzoval, jenže tou dobou už kinům nějaký ten pátek kraloval Rober Downey Jr. alias Iron Man.

Budujeme komplexní vesmír

Kdo jsou Avengers?

Americký superhrdinský komiks má dlouhou tradici ve slučování jednotlivých postav do větších týmů. Konkrétně marvelovští borci jsou pod zástavu Avengers svoláváni tam, „kde jeden hrdina proti nepříteli nic nezmůže“.  Skupinou prošly i takové hvězdy, jako Wolverine, nebo Spider-Man, ale v chystaném filmu se představí klasická sestava s Iron Manem, Kapitánem Amerikou, Hulkem nebo právě Thorem.

Marvel nelenil a rychle poslal do výroby další superhrdiny. Konkrétně Thora a Kapitána Ameriku. Šarmantní milionář v technologicky vyspělém super brnění je jedna věc, ale magický bůh hromu a dušínovský patriot s americkou vlajkou místo trenek, to už je vážně trochu moc, prorokovali pesimisté. Jenže v zápětí vyšlo najevo, že Marvel chystá zfilmovat také Avengers a všechno začalo dávat smysl. Slavná týmovka totiž patří k tomu nejpopulárnějšímu, co na stránkách barevných sešitův vzniklo. Osobnosti a schopnosti různorodých postav se navzájem výborně doplňují a jejich spolupráce dává příležitost k epickým bitvám s nebezpečím kolosálních rozměrů. Nehledě na to,že poprvé v historii (minimálně v rámci první hollywoodské ligy) uvidíme na jednom plátně hrdiny čtyř zaběhnutých sérií! Takovou událost by si nechal ujít jen málokterýfanoušek, takže pokud samostatné filmy neudělají díru do světa, nehoří. Jejich hlavním úkolem je hrdiny před velkou týmovkou představit a nezkazit jim reputaci. Jak se to povedlo v případě Thora?

Jak už bylo naznačeno výše, Thor není ani pracháč s hromadou technologických udělátek ani typický mimozemšťan ani oběť nějaké mutace. Je to severský bůh, který místo saka obléká starodávné brnění a protivníky drtí obřím kladivem. Stačilo poměrně málo a mohl být všem pro smích. Naštěstí studio Marvel prokázalo značnou prozíravost a na režisérskou sesli najalo Kennetha Branagha - muže, který se proslavil především řadou shakespearovských adaptací. Tedy člověka, který má s prodáváním teatrálních gest značné zkušenosti. A že je takových gest, slov a činů božský Asgard plný.

Severská mytologie s komiksovou příchutí

Značná část filmu se odehrává právě v bájném světě nadlidí, kde bůh otec Odin vykáže svého nezvedeného syna Thora do vyhnanství na Zem, jen aby se v Thorově nepřítomnosti pokusil trůn uchvátit jeho nevlastní bratr Loki. Což by pro Asgard v konečném důsledku znamenalo vpád nepřátelských ledových obrů a rychlou záhubu. Odin je mimo hru a tak by Lokiho intriky mohl překazit jedině Thor. Ten však musí na Zemi nejprve dojít nápravy, aby získal zpět své božství a dokázal se na Asgard vůbec vrátit.

A protože je rodinná tragédie atických rozměrů v centru dění, poradil si Branagh s Thorem vcelku se ctí. Anthony Hopkins v roli Odina udává tempo a jeho dvořané mu statečně sekundují. Takže i když božské paláce působí zčásti počítačově a zčásti papundeklově, díky lehce divadelnímu pojetí není problém v bájný Asgard rychle uvěřit. Problémy nenastanou ani na Zemi, kde se vznešený Thor dává dohromady s partičkou prostořekých pozemšťanek a universitním vědátorem. Natalie Portman je sice v roli Thorova milostného protějšku naprosto zaměnitelná, ale kdo by jí to měl za zlé, když na poctivě stavěného boha hromu kouká tak sličně a nevinně. Z interakcí božského a lidského světa vzniká řada komických situací a na pozadí se skládají další střípky příběhu Avengers, když na scénu vstupuje jednotka organizace SHIELD vedená starým známým agentem Coulsonem.

Akce nestojí za moc

Třetím navštíveným prostředím je země ledových obrů. Ta bohužel není bez života kvůli nízkým teplotám, ale proto, že ji designéři neuvěřitelným způsobem odflákli. Tmavá paleta studených barev, šero, papundeklová pachuť všech kulis a jasně rozpoznatelná přítomnost zeleného pozadí. Ani samotní obři neoplývají nějakým výraznějším kouzlem a celá ledová pasáž tak rychle mizí z paměti. Ale to je asi dobře, protože právě v tomhle prostředí se odehrává výrazná porce akčních scén, které Branagh jednoduše nezvládá. Choreografie nikterak neoslní, kameraman a střihač se zjevně dočkali jen těch nejobecnějších pokynů. Jakoby Branagh chtěl mít tuhle část natáčení především rychle z krku. Což je pochopitelné, protože on prostě není akční režisér. Stejná kritika platí i na souboje v Asgardu a na Zemi a jediným oz-vláštněním průměrného řemesla jsou občasné "cool" momenty. Tím se rozumí hlášky nebo poměrně originální práce s kladivem.

Dohromady tedy dostáváme v podstatě divadelní příběh v tom nejlepším i nejhorším slova smyslu. Hrdinové navštíví pouze několik prostředí, která vesměs působí jako kulisy a i skutečné městečko na zemi je jen takový malý zapadákov. A když už mezi majestátným deklamováním dojde k boji, za moc to nestojí (zrovna tak jako na divadle - důležitější je fakt, co který souboj představuje, než jak vypadá). Na druhou stranu má příběh hlavu a patu a v rámci "divadelní tragédie" i poměrně účinný dramatický dopad na diváka. Minimálně ve světě lidí se nešetří humorem a návdavkem se dozvídáme další informace o SHIELDu, potažmo o Avengers. A na rozdíl od Iron Mana dvojky v tomhle případě nepůsobí odkazování na širší souvislosti tak vynuceně. A co je ze všeho nejpodstatnější, postava samotného Thora perfektně funguje!

Postavu Thora si zamilujete

Zapomeňte na veškeré pochybnosti, fousatý árijec s kladívkem je navzdory všem pesimistickým předpokladům neuvěřitelný sympaťák, který Tonymu Starkovi v žádném případě nebude dělat ostudu. Chris Hemsworth Thora snad ani nehraje, on jím zkrátka je. Jeho muskulatura a ostře řezané rysy působí dostatečně božsky, na bojišti je perfektně uvěřitelný, dokáže prvoplánově rozesmát, ale poradí si i s nenápadnými vnitřními pochody. Jinak řečeno – Hemsworth není jen naposilovaná hvězdička, on umí také solidně hrát!

Marvelu se tedy opět úspěšně podařilo vyhnout stereotypnímu představování superhrdiny. Zatímco Iron Man sázel především na humor a Starkovu bonvivánskou osobnost, Thor to zkouší přes teatrální drama v tom nejlepším slova smyslu. Pýcha, pád, zkoumání lidských slabostí i ctností, prastaré legendy. Božský majestát se protíná s pozemskou živočišností a vzniká, sice poněkud nedoladěný, ale i tak docela chutný koktejl s charismatickým Chrisem Hemsworthem na místě ozdobného paraplíčka. Avengers vypadají čím dál lépe.

PS: Kromě samotného Thora stihne film představit ještě jednoho superhrdinu a v závěru nastíní, kterým směrem se budou ubírat Avengers, takže rozhodně neopouštějte sál před koncem titulků!

7/10

Thor