Recenze: Sousedi

Recenze: Sousedi | Fandíme filmu
Taťka Seth Rogen a pařič od vedle Zac Efron si jdou po krku v neslušné komedii.

Seth Rogen má v Hollywoodu pohodlnou pozici. Už pár let se drží na komediálním vrcholu, a i když občas solidně přešlápne (Výlet s mámou), tak to ani v nejmenším neohrožuje jeho pozici faktického krále komiků současné americké produkce. Mezi jeden z jeho nejúspěšnějších projektů se nově řadí i Sousedi. Střelená komedie o sousedském souboji mezi mladou rodinkou (Rogen a Rose Byrne) a univerzitním bratrstvem se za oceánem dočkala obrovského úspěchu, po kvalitativní stránce jsme ale možná čekali trochu větší odvaz.

Na první pohled vše funguje skvěle. Nepravděpodobné manželské duo Rogen/Byrne má spolu překvapivě výbornou komediální chemii, za kamerou stojí léty prověřený Nicholas Stoller (Kopačky, Dostaň ho tam) a bratrstvu od vedle šéfuje dobře obsazený Zac Efron. Jeden z prvních problémů ale nastává v momentu, kdy si scénář dává přestávku a je na čase improvizovat. Plně (nebo alespoň částečně) improvizované scény totiž absolutně nefungují a slouží jen jako balast mezi jinak skvěle vypointovanými komediálními scénami. Spontánní repliky herců jsou často jen soubojem, kdo dokáže vtipněji “fuckovat“, nikomu ze zúčastněných se to ale příliš nedaří.

Většinu nepovedené improvizace naštěstí plně vynahrazují legrační scény sousedského souboje. Ty nejlepší bohužel známe už z trailerů, skvělé komediální scény dojení a šílené party ve stylu Projektu X ale naštěstí zůstaly neprozrazené. I tak ovšem vytáhli Sousedi většinu svých trumfů daleko před cílem. V trailerech až nesnesitelně propagované scény s airbagem či napodobováním Roberta De Nira už v celém filmu nikoho nepřekvapí, a v případě druhého zmiňovaného jsou i mnohem hůře sestříhané. Nevadilo by to, kdyby to nebylo to nejlepší, co Sousedi z komediálního hlediska nabízejí.

Naštěstí je tu ale fantastická trojka Rogen-Byrne-Efron. Rogen tu sice předvádí víceméně svůj komediální standard, ale i to je v kontextu současné komedie vysoký nadstandard, a navíc si svým druhem humoru velmi dobře rozumí s Byrne i Efronem. Byrne je po většinu stopáže přece jen trochu ve stínu pseudo-chlapáckého souboje mezi nasvaleným Efronem a pupkatým Rogenem. V klíčových scénách se ale nedrží zpátky a stále nabízí daleko vtipnější a přívětivější alternativu k populární, ale trochu buranské Melisse McCarthy - momentálně asi nejvyhledávanější představitelce ženských komediálních rolí.

No a pak je tu Zac Efron. Dnes už celkem uznávaný komediální herec, zde skvěle obsazený jako prototyp flákače, který se na vysokou dostal vlastně omylem. Efron si většinu filmu krade pro sebe a přitom se ani moc nezapotí. Stačí, aby dojemně shrnul historii bratrstva a poté šel do bitky s Rogenem s dildem v ruce, a o králi filmu je rázem rozhodnuto. Efron se přitom profiluje jako herec jako s dobrým komediálním timingem, který se nebojí udělat si srandu sám ze sebe (jako hvězdě Muzikálu ze střední mu také nic jiného nezbývá).

Škoda, že scénář k Sousedům není tak vtipný jako lidé, co ho musí přeříkávat. Ve vedlejších rolích pobaví i Dave Franco nebo Chris Mintz-Plasse, ani jeden z nich ale nemá ve filmu repliky, ze kterých se bude sál otřásat v základech. A to samé bohužel platí i o ústřední trojici. Rogen a spol. dostali prostor se vyblbnout, na úroveň Apokalypsy v Hollywoodu nebo Pařby ve Vegas jim ale schází větší kontrola. Ať už nad počtem improvizovaných scén nebo ukázáním těch nejvtipnějších scén v traileru.

Sousedi jsou příjemná jarní komedie s vynikajícím obsazením. Jen neočekávejte, že byste z ní měli kvůli nepřetržitému smíchu zdravotní problémy. K tomu schází propracovanější námět a konzistentnější scénář. Ten totiž ve své finální podobě sotva ustojí krátkou devadesátiminutovou stopáž.

6/10