Recenze: Muž taiči

Recenze: Muž taiči | Fandíme filmu
Celovečerní debut Keanu Reevese, ve kterém se hrdina Matrixů pustil do ilegálního zápasení, u nás nakonec vyšel na DVD a Blu-ray.

Man of Tai Chi u nás vyšel na Blu-ray ve standardním balení, které neobsahuje žádné přidané bonusy ani se nemůže pochlubit umě vyvedenou krabičkou. Jedná se o standardní „plasťák“ (amaray), ve kterém na disku najdete film, české titulky a český dabing. Závěrečnou známku berte čistě jako hodnocení vlastního filmu.

Keanu Reeves, nepochybně jedna z nejzářivějších hereckých hvězd přelomu tisíciletí, kterého nejvíce proslavila postava Nea z kultovního trháku Matrix, se nám v posledních letech na poli akčního žánru trochu odmlčel. Nyní se však vrací s klasickou kung-fu bojovkou Man of Tai Chi (Muž taiči). A zároveň se vůbec poprvé ve své kariéře chopil i úlohy režiséra hraného filmu (režíroval už dokument Side by Side). Snad aby vzdal hold hongkongské kinematografii, z níž legendární Matrix nejvíce čerpal a tím pádem jí americký herec s asijskými kořeny velkou měrou vděčí za svoji slávu. Jak moc se mu to povedlo?

Reeves neponechal nic náhodě a ke spolupráci si přizval starého známého Woo-ping Yuena. Světově proslulého choreografa, který je zodpovědný za akční sekvence v Matrixu, Tarantinově Kill Bill i řadě dalších úspěšných filmů. Psaní scénáře svěřil podstatně méně zkušenému muži na svém místě - Michaelu G. Cooneymu, jenž měl doposud na kontě jen několik neznámých kraťasů a videoklipů. Jakoby tím chtěl dát najevo, jakým způsobem chce snímek směrovat. Hodně bitek a žádné velké povídání okolo. A výsledek tomu ze začátku i odpovídá.

Příběh se odehrává v současném Pekingu a ústředním hrdinou je zdánlivě obyčejný čínský mladík Tiger Chen Lin-Hu (hraje ho bývalý hongkongský kaskadér a vycházející akční hvězdička Tiger Hu Chen). Ten pokojně žije se svými rodiči a pracuje jako poštovní doručovatel. Současně však také mistrně ovládá bojové umění tai chi a navzdory varování svého trenéra sní o tom, že se jednoho dne stane uznávaným bojovníkem. Právě proto si jej vyhlédne záhadný podnikatel jménem Donaka Mark, jemuž propůjčil svoji tvář samotný Reeves. Donaka hrdinu zatáhne do svých tajných zápasů v podzemí, kde Tiger dostane šanci prověřit své schopnosti v praxi a podnikatel za to pochopitelně shrábne pořádný balík peněz. Mladík brzy začne světu nelegálních turnajů propadat a mění se na krvežíznivý stroj na likvidaci protivníků. Kam až ho jeho vášeň může dovést?

Jak se už dalo podle námětu předpokládat, Keanu tentokrát natočil tuctový akční film, kde jsou hlavním chodem souboje a děj je jenom omáčka, která má vyplnit mezery mezi rvačkami a pomoci divákovi sousto strávit. O to tu vlastně šlo a zejména v první polovině filmu si milovníci tradičních východních kung-fu mlátiček přijdou na své. Velmi rychlý střih pohání děj kupředu a bojové scény mají šťávu. Sice u nich neběhá mráz po zádech jako třeba u takového Ong-baku, ale těm, jež vyrostli na Krvavém sportu nebo Kickboxerovi budou bohatě stačit. Zápasníci létají vzduchem, kosti praskají a je to možná vůbec poprvé, kdy se někdo pokusil na plátně předvést techniky tai chi (ano, to je to uspávací pomalé cvičení, které obvykle v parku praktikují čínští důchodci).

Jenže zhruba ve druhé půli se snímek přehoupne z pohodové arénovky ve stylu 80. let do jakéhosi pokusu o filozoficko-spirituální výpověď. Možná, aby tvůrce upokojil náročnější publikum či jedince, kteří bláhově přišli na další Matrix. S tím souvisí i hodně šroubovaný dějový zvrat ala Truman show, který se mi do podobně laděného filmu vůbec nehodí. Také ono poselství o míru a tradicích v závěru mi přišlo okatě cílené na asijské diváky. Že by úlitba čínským producentům, již do projektu nasypaly nemalé peníze?

Z herců zaujme jen mladý Tiger Hu Chen. Sice ve své roli předvádí stejně toporné herectví jako jeho slavnější kolegové Tony Jaa nebo Bruce Lee, ale je to celkem sympaťák a kopat rozhodně umí. O to překvapivějším zklamáním je matný výkon Keanu Reevese coby ústředního záporáka. Čekal bych, že herec, jenž prakticky po celou kariéru ztvárňoval kladné postavy, si takovou úlohu opravdu vychutná. Keanu se ovšem zmůže jen na patetické přehrávání a rádoby drsné hlášky, které mu prostě nemůžete věřit. Strach z něj nejde ani omylem a ještě hůř to dopadne, když se rozhodne sám předvést nějaké to kung-fu. Oproti svému mladšímu kolegovi působí jako slon v porcelánu a jejich vzájemný duel tak doslova pohřbí finále filmu. Ostatní zúčastnění ve vedlejších rolích, třeba hongkongský veterán Simon Yam (Full Contact, Yip Man) jsou trestuhodně nevyužiti.

Jako režisér Reeves napoprvé vyloženě nezklamal, ale ani nijak zvlášť nenadchnul. Pokud jde o akční scény, ty jsou velice dobře nasnímané a fanoušky žánru určitě neurazí. Jakmile ovšem dojde na dialogy či vykreslení charakterů, kupí jedno klišé za druhým a nenabízí nic nového, co už bychom stokrát neviděli jinde. Naštěstí souboje vyplňují přibližně 50% stopáže, díky čemuž je Man of Tai Chi bez problémů koukatelný a na zaplnění jednoho nudného večera bohatě postačí.

Osobně se řadím mezi příznivce bojových snímků a Reevesův režijní debut jsem si, pokud jde o akci, víceméně užil. Pokud se ovšem Keanu jednou rozhodl vydat tímhle směrem, měl zůstat u efektivních rvaček a jednoduchého příběhu a nezkoušet jej ozvláštnit filozofickými žvásty, které stejně nemají hlavu ani patu. Nicméně Tiger jako nový hrdina kung-fu filmů má rozhodně potenciál. Na příště by si však měl asi vybrat jiného spolupracovníka.

Pokud jste čekali nový Matrix, tenhle film nebude pro vás. Man of Tai Chi je nenáročná akční jednohubka, striktně pro milovníky hongkongské kinematografie a jako taková by mohla i bez problémů fungovat, nebýt Keanových tvůrčích snah povznést příběh na „vyšší umění“. Díky zdařilým bojovým sekvencím, sympatickému Tigerovi a kulometnému střihu mohou alespoň příznivci žánru být víceméně spokojeni. Ostatním doporučuji pustit si spíše nějaký z Reevsových starších snímků.

6/10