Recenze: Turbo

Recenze: Turbo | Fandíme filmu
DreamWorks nám zkouší naservírovat šnečí verzi Rychle a zběsile. Jde tahle šílená kombinace dohromady?

Filmové studio DreamWorks Animation si pro nás na letošní rok připravilo dva snímky. Tím prvním byl pravěký výlet s rodinkou Croodsových, jenž si kolega Anarvin velmi oblíbil a nebál se snímku udělit vynikající devítku. Druhý počin nese název Turbo, kde se jeden poblázněný sen neobvyklého hlemýždě stane skutečností. Za celým projektem stojí režisér David Soren. Ten měl zatím zkušenosti pouze s kraťasy k Madagascaru a v jeho případě se tedy jedná o celovečerní debut. Jak jeho zběsilá jízda dopadla?

Theo není vůbec obyčejný šnek. Jeho největší záliba v životě je rychlost a závody formule Indy car. Každý den sleduje svého oblíbeného jezdce Guye Gagného a v životě se řídí jeho radami. Takové chování mu bohužel způsobuje neustále problémy v jeho každodenním životě. Se svým bratrem Chetem a skupinou dalších šneků žije na zahrádce na předměstí Kalifornie, kde se všichni snaží žít poklidný a co nejobyčejnější život. Theo je pro skupinu pouze přítěží. Nebýt jeho bratra, byl by už dávno bez milosti vyhoštěn. Jednoho večera se Theo vydá podívat na blízkou dálnici, kde dojde k incidentu, který mu změní celý jeho život. Nechtěně se připlete do zdejších nelegálních závodů, během nichž, spadne do motoru jednoho automobilu, kde se dostane do styku s nitrem. Dojde k neočekávané mutaci a Theo získá neuvěřitelné superschopnosti. Stane se z něj prakticky hlemýždí sporťák, který dokáže upalovat rychlostí až 360 kilometrů v hodině.

Celý nadšený chce Theo předvést své schopnosti i ostatním a zejména svému bratrovi. Ti však pro něho nemají pochopení. Sledem okolností se hrdina i jeho bratr dostanou ze zahrádky do města, kde je najde Tito Lopez, člověk, který je naprosto stejný snílek jako Theo. Zjistí, že tento hlemýžď není jako ostatní a vymyslí bláznivý nápad, jak na jeho schopnostech vydělat. Přihlásí Thea, nyní již známého jako Turbo, do závodu Indianapolis 500. Přes všechnu kontroverzi, kterou vyvolá tento neobyčejný závodník, se Turbo kvalifikuje do hlavního závodu, kde dostane možnost poměřit si síly se svých závodním idolem Guyem Gagném. Musí ze sebe vydat maximum, aby dokázal sobě a celému světu, že i hlemýžď se může vyrovnat závodnímu automobilu.

Celý příběh je protkaný všemi možnými klišé, které jsme v animácích měli možnost vidět již několikrát. Máme tady neobvyklého hlavního hrdinu, jenž si musí za svým snem projít klikatou a strastiplnou cestou. V případě Turba mi to ale nevadilo a příběh jako celek do sebe dobře zapadá. Vizuální stránka sice nedosahuje toho pomyslného vrcholu jako v případě většiny pixarovek, rozhodně se ale nejedná o nějaký digitální hnus. Očekávejte standardní práci studia DreamWorks, což není rozhodně k zahození. Film je pak klasicky určený k pobavení celé rodiny. Malý caparti budou unešený z mluvicích šnečků, ti větší si pak užijí zejména akční závody. Ty jsou „natočené“ nesmírně dynamicky a závěrečný závod Indy 500 v mnoha ohledech předčí dokonce i poslední závod v prvních Autech.

Po delší době jsem se také u animáku přistihl při tom, jak se dokážu od srdce zasmát. Jednotlivé gagy sice často sázejí na to, že někdo někam spadne či ho něco praští, případně se někdo posmívá Turbovi při jeho snaze o závodění, na mě ale fungovaly na jedničku. Rozhodně jsem byl po zhlédnutí mnohem spokojenější než případě Letadel či Já, padouch 2, který pro mě osobně byl velkým zklamáním.

K původnímu obsazení (Ryan Reynolds, Samuel L. Jackson ad.), které můžeme znát z trailerů, má sice český dabing daleko, ale pořád se jedná o poměrně příjemný poslech. Navíc i filmový soundtrack zní velice slušně. Připravte se na divoké songy ve stylu závodní série Rychle a zběsile, ze které si tvůrci vzali nemalou inspirace. Turbo se mi po prvních trailerech nejevil jako nějaký výrazný animák, přesto musím uznat, že se jedná o zdařilý film, při jehož sledování jsem se celou dobu bavil. Rozhodně bych se nebránil jeho pokračování.

Turbo je animák určený pro celou rodinu. Dostali jsme roztomilé mluvící šnečky, povedené vtípky a perfektně zvládnuté automobilové závody, při kterých se mezi koly jednotlivých formulí bude prohánět také zmutovaný hlemýžď. Snímek při své devadesátiminutové stopáží příjemně uteče a i přesto, že se nejedná o vyloženě špičkový animovaný film, jsem byl na jeho konci rozhodně spokojený.

7/10