Recenze - Thor: Temný svět

Recenze - Thor: Temný svět | Fandíme filmu
Po Iron Manovi se postavengerské sólovky dočkal i Thor, který se hrdě hlásí o své čestné místo mezi hrdiny od Marvelu.

Uplynul další půlrok a tak je čas na další marvelovku. Takzvaná druhá fáze poměrně věrně kopíruje tu první, takže se v samostatných filmech opět postupně představují Iron Man, Thor i Captain America, klíčoví členové Avengers. Dnes je na řadě další dobrodružství boha hromu, s podtitulem Temný svět. Marvel rád experimentuje s žánry, a tak zatímco „jednička“ Kennetha Branagha se tvářila jako shakespearovské drama, dvojka Alana Taylora kombinuje heroickou fantasy s hvězdnou operou. Představit si to můžete jako mix Hvězdných válek s Vládci vesmíru nebo Pánem šelem dvojkou ;-).

Děj se odehrává rok po událostech Avengers, v době, kdy už Bifrost – most mezi světy – opět funguje, avšak Thor (Chris Hemsworth) se stále nemůže vrátit za Jane (Natalie Portman), protože musí napříč Devíti říšemi napravovat chaos, který Loki (Tom Hiddleston) způsobil, když nestabilní světy odřízl od dohledu asgardských hlídek. Jane ale po Thorovi pátrat nepřestává a při svém zkoumání časoprostorových anomálií bohužel narazí na něco, co mělo zůstat před zraky světa skryto.

Před mnoha tisíciletími Odinův (Anthony Hopkins) otec Bor válčil s temnými elfy, rasou starou jak vesmír sám, která touží pouze po jediném – zničit vše živé. Docílit toho chce prostřednictvím mocného Aetheru během takzvané Konvergence, události, kdy je všech devět říší ve vesrmíru zarovnáno a navzájem propojeno. Bor temné elfy zahnal a Aether schoval v trhlině v časoprostoru. V současnosti se však blíží další Konvergence, materie světa slábne a Jane díky svému pátrání Aether najde a vynese jej na svět. To okamžitě probudí z hibernace vyčkávající elfy, kteří mocnou látku začnou hledat. Thor samozřejmě nenechá Jane ani svět na holičkách a pokusí se Aetheru zbavit jednou pro vždy. Zdá se však, že jediný kdo mu se zdánlivě nesplnitelným úkolem může pomoci, je jeho proradný bratr Loki, v tuhle chvíli za své zločiny uvězněný v královském žaláři.

Zápletka a struktura děje jsou zralé na pohlavek. Velká část událostí je dílem shody neuvěřitelných náhod, nebo se věci dějí jednoduše "protože proto". Temní elfové nemají motivaci a zlí jsou od přírody. Hlavní záporák Malekith (Christopher Eccleston) je doposud nejméně výrazným vrchním padouchem, jakého Marvel představil. Kostým má sice stylový a občas hlásí něco strašně zlého, ale to je asi tak všechno, co jej odlišuje od anonymní masy temných elfů, kteří působí spíš jako ničivá síla přírody, než jako skuteční nepřátelé. Jeho pobočník Kurse (Adewale Akinnuoye-Agbaje) je pak už opravdu jenom úlitbou fanouškům sešitů. Natalie Portman stále není v roli Thorovy milé kdovíjak výrazná (ono asi není divu, když roli možná ani nechce hrát), poslední záběr filmu působí samoúčelně a úvodní akční scény, kdy spolu na rovném bitevním poli zápolí šiky nepřátel, nejsou příliš nápadité ani přehledné.

Nic z toho mi ale nedokázalo zkazit vynikající zážitek, kterým jinak Thor: Temný svět je. Od první do poslední minuty je film neskutečná zábava, která jede jako namydlený blesk, takže polovinu drobných vad na kráse nestačíte během sledování vůbec vnímat. Opět se potvrzuje, že jestli něco Marvel umí, je to casting a jakmile jsou hrdinové pohromadě, jejich charisma a slovní přestřelky táhnou film býčí silou kupředu. Chris Hemsworth jednoduše je vtělením bájného reka a kdykoliv se usměje, setře někoho uštěpačnou poznámkou nebo rozdrtí protivníka svým kladivem, je nad slunce jasné, proč mu pozemské ženy skáčou na širokou hruď, druzi nabízejí svůj meč a poddaní padají k nohám.

Přes veškeré hrdinovo charisma si ale film kradou pro sebe především doktor Selvig (Stellan Skarsgård), Janeina kamarádka Darcy (Kat Dennings) a Loki. Skarsgård po většinu filmu pobíhá nahý, polonahý nebo alespoň jako správný šílený vědátor trousí šílené průpovídky. Kat Dennings je komediální klenot a pokud neznáte její starší filmy, okamžitě si zamilujete jízlivé poznámky, které metá do všech světových stran. Pravým králem Asgardu je ale Loki. Každá scéna, ve které vystupuje, okamžitě ožívá a vám nezbude nic jiného než se divit, jak strašně fandíte masovému vrahovi. V Avengers Joss Whedon Toma Hiddlestona naučil, aby Lokiho nebral tak vážně a pořádně si roli zkaženého frajírka užíval. Tahle taktika funguje dodnes.

Vztah Thora s Lokim je skutečným srdcem celého filmu a zastiňuje jak romanci s Jane, tak blížící se konec světa. Oba herci opravdu působí jako bratři, kteří se nenávidí i milují zároveň a vedle popichování dojde i na vyčítavá slova a nějaké ty slzy. Podobně mnohotvárný jako vztah obou Odinových synů je i ráz celého filmu. Thor: Temný svět hodně spoléhá na komediální nótu (což je nesmírně dobře, protože to pomáhá zlehčovat absurditu celé zápletky), ale bez sebemenších problémů dokáže přejít k akčnímu dobrodružství i vypjatému dramatu. Jako v jednom z mála filmů od Marvelu máte pocit, že jsou postavy skutečně v nebezpečí, umírá se, utrpení je hmatatelné.

Co se akce týče, tak jakkoliv jsem se ztrácel v davových bitvách v samotném úvodu filmu, zbytek stojí za to. Aby bratři přežili útok nepřátel, musí ve vypjaté scéně efektivně táhnout za jeden provaz, závěr zase ozvláštňuje důvtipné využívání časoprostorových portálů, trhlin v realitě a neplatných fyzikálních zákonů. Zdaleka nejopulentnější částí celého filmu je nálet temných elfů na Asgard. V tenhle moment nejvíc vynikne míchání sci-fi a fantasy a dočkáváme parádní bitvy jako vystřižené ze Star Wars. Míněno v dobrém slova smyslu. Vzdušná plavidla kličkují mezi věžemi královského paláce a rozsévají laserové paprsky do všech stran, zatímco na zemi zuří bitva mezi šermíři a střelci. Mezi tím vším Thor předvádí lepší triky s kladivem než v obou předchozích filmech dohromady. Lahůdka. Celkově potom platí, že film vypadá o několik tříd lépe než jednička. Zmizel papundeklový look asgardských paláců a digitální triky už netahají za oči. Pustá říše temných elfů možná působí malinko stroze, ale rozhodně se nemusíte bát, že byste ve filmu viděli něco tak vyblitého, jako byla země ledových obrů.

Thor: Temný svět je lahůdková dobrodružná jízda, která umí zvážnět i předvést pěknou akci, ale především srší vtipem a charismatem svých hrdinů. Je vidět, že během první fáze Marvel Universe se studio teprve učilo a pokládalo stavební kameny svého světa, teď už jen sklízí plody svojí práce. Thor 2 se může směle rovnat Iron Manovi 3 a druhá fáze tu první pro tuhle chvíli dalece převyšuje. Jestli to takhle půjde dál, čeká nás spolu s Avengers 2 naprostá nirvána.

PS: 3D je k ničemu, vyhněte se mu. Během závěrečných titulků jsou dvě bonusové scény, tak po té první nikam neutíkejte. Cameo z Avengers potěší.

8/10

Thor: Temný svět