Recenze: The East

Recenze: The East | Fandíme filmu
Ridley a Tony Scottové se podepsali pod eko-thriller. Má cenu ho vidět?

Sarah Moss (Brit Marling) je bývalá agentka FBI pracující pro soukromou investigativní společnost Hiller Brood. Tu si najímají její bohatí klienti z jediného důvodu. Aby vystopovala eko-teroristické buňky, které po nocích rozlévají ropu po domech ropných magnátů či jinak trestají prohřešky obrovských korporací. Sarah dostává jeden z těchto úkolů - v přestrojení za tulačku se musí infiltrovat do skrytého sídla skupiny, která si říká The East.

Tento nezávislý thriller mají na svědomí dvě dua. Scénář společně napsali režisér Zal Batmanglij a právě herečka Brit Marling. Producentský dohled měli pak na starost bratři ScottovéThe East ale není rozhodně tak dravý, jak by se dalo od těchto jmen očekávat. Spadá spíše do ranku klidnějších dramat jako jsou Vedlejší účinky Stevena Soderbergha, Smrtelné lži nebo Pravidla mlčení. Všechno napětí tak plyne především z postupné inflitrace agentky Mossové do teroristické skupiny, jejímiž sobě rovnými členy jsou například Ellen Page nebo Alexander Skarsgård.

Samotná technická stránka filmu či jeho herecké výkony ale nejsou tím, co bude rozhodovat o vašem názoru na tento film. The East totiž divákovi předkládá moderní ekologické myšlenky a postoje, které jsou v současné společnosti stále ještě pokládány za naivní a směšné. Líbíl se vám Fincherův Klub rváčů? The East obsahuje také motivy boje proti systému. Jak se stavíte k ekonomické krizi? Jak jste hodnotili například oscarový film Finanční krize Charlese Fergusona, který shrnul špinavé praktiky bankéřů? The East bojují za stejnou věc. Není to jen ničivá ropa, jsou to i nekvalitní léky, splašky z továren, mrhání jídlem. V České republice by se menší buňka The East pravděpodobně prala za kvalitní potraviny nebo prosté malování na Karlově mostě. Více než jindy zkrátka tentokrát závisí na vašem osobním stanovisku, od kterého se bude odvíjet, zda vám film sedne nebo jej zatratíte.

The East sází na téměř dokonale zfilmovaný scénář a myšlenky v něm obsažené. Zda ale odpovídají realitě a hodláte se s nimi jakkoli ztotožnit, to už záleží pouze na vás. Film u nás vyšel 18. září na DVD.

8/10