Recenze: Šéfové na zabití

Recenze: Šéfové na zabití | Fandíme filmu
Černá komedie o tom jak (ne)vyjebat se šéfem. Aneb psychopatický Kevin Spacey, nadržená Jennifer Aniston a k nepoznání namaskovaný Colin Farrell.

Seriálový režisér Seth Gordon (Kancl, Community) prozatím spáchal jediný celovečerní film (Čtvery Vánoce) a upřímně, na Šéfech na zabití je to poněkud znát. Nechybí patřičný komediální timing, ale ve výsledku celý film působí jako jeden, na sto minut natažený, sitcom. Svůj díl viny má samozřejmě i scénář, který je místy patřičně překombinovaný a místy pro změnu naprosto hluchý a nezajímavý. Nejvíce prostoru bohužel dostávají ty slabší fórky a ty opravdu dobré vyšumí, nebo mnohdy vyzní na prázdno.

O čem film vypráví?

Nick, Kurt a Dale jsou tři kamarádi, kteří se rádi sejdou u piva, kde probírají, jak velcí pitomci jsou jejich zaměstnavatelé. A kupodivu neplácají jen tak naprázdno: Totiž, pokud bychom šéfy obecně rozdělili do tří přehledných kategorií (fajn, snesitelný, magor), tak tihle tři chlápci by na poslední kategorii mohli vydat studii.

Nick (Jason Bateman) se muže udřít, aby získal lepší pracovní pozici, ale to by mu tolik nevadilo. Horší je, že dobrovolně podlézá nesnesitelně arogantnímu psychopatovi Harkenovi (Kevin Spacey). Kurt (Jason Sudeikis) se vyrovnává se smrtí přítele a nadřízeného (Donald Sutterland) a také s tím, že firmu po otci převzal jeho nezodpovědný syn, narkoman Bobby (k nepoznání zřízeColin Farrell). Dale (Charlie Day), který je hrdý na svůj spořádaný, monogamní vztah, pracuje jako asistent sexuchtivé Julie (Jenifer Aniston). A ta si umanula, že ho zkrátka dostane. Uznejte sami, takhle se prostě nedá pracovat. A jediným logickým řešením samozřejmě je šéfy zabít!

Jednoho večera tedy ústřední trojce, trošku po vzoru Hitchcockova Cizince ve vlaku, v hospodě vymyslí plán: Šéfy si oddělají navzájem, aby ten kdo má jasný motiv ušel podezření. A ten plán jim přijde stejně dobrý i potom co vystřízliví…

Skutečně zajímaví herci

Jak už je řečeno v úvodu, Šéfové na zabití nijak zvlášť neoslní. A nebýt vynikajícího hereckého obsazení, byla by tahle černá komedie jenom další v řadě těch zapomenutelných. Celý příběh je hned od začátku jasně nalajnovaný a odehrává se během jednoho víkendu. Není tu tedy prakticky žádný prostor pro vývoj postav. Herci dostali k dispozici mrtvé šablony, které se jen díky jejich dobrým výkonům daří oživit.

Jason Bateman, Jason Sudeikis a Charlie Day se většinu času dobře chytají, ale jejich vzájemná interakce chvílemi poněkud skřípe. Nejlépe dle převládajícho názoru dopadl Jason Sudeikis, kterého můžete znát ze Saturday Night live. Oproti tomu Jason Bateman ani na chvíli nevypadne z herecké pózy „hodnej, čestnej, trouba“ a Charlie Day je třetinu filmu nucen hrát otravného a sjetého blbečka.

Záporáci jsou na tom rozhodně líp. Nepřekonatelný Kevin Spacey si svého psychopata Harkena doslova vychutnává i bez ohledu na poněkud vykonstruovaný scénář. Od herce jeho formátu bychom ostatně nečekali nic jiného. Colin Farrell je trestuhodně nevyužitý, ale při míře otravnosti a odpornosti jeho postavy je to snad i dobře. To ovšem ani zdaleka neplatí o nymfomance Julie alias Jennifer Aniston, která si své scény krade naprosto oprávněně pro sebe. A věřte, že v jejím erektivním podání toho může i lékařský plášť víc odhalovat, než skrývat. Ve vedlejší roli se objeví i Jaimie Foxx (Sólista, Ray) coby „zločinecký poradce“ titulního tria. Jeho podání nijak zajímavé postavy je, kupodivu, nijak zvlášť zajímavé.

Šéfové na zabití jsou docela příjemná (nejen) letní komedie, která se trošku loudá, ale účel plní všemi dostupnými prostředky, především díky skvělým hercům. V kině se budete smát, ale za pár týdnů si na film ani nevzpomenete. Což od komedií vyžaduje málokdo, takže je to vlastně naprosto v pořádku. Možná si jen v duchu řeknete, že ten váš šéf opravdu není zas takovej idiot.

6/10