Recenze: Čtyřlístek ve službách krále

Recenze: Čtyřlístek ve službách krále | Fandíme filmu
Čtyřlístek v kině! Jak dopadl pohádkový snímek volně inspirovaný legendárním kresleným časopisem?

Na Čtyřlístku asi vyrůstala celá řada našich čtenářů (přinejmenším moje generace a ti starší), a i když se v internetových fanklubech dá dočíst, že úroveň vydávaných sešitů už dnes není taková jako před revolucí (nebo možná ještě několik let po ní), vzpomínky na klasická čísla z první dvoustovky už nám nikdo nevezme a chystaný film jsme tak logicky čekali s jistou dávkou nostalgické zvědavosti. Chyba lávky! Moderní pojetí komiksového Čtyřlístku a nedávné pokusy o české animované filmy nás měly varovat.

Příběh filmu může uspokojit zřejmě jenom ty nejmenší. Císař Rudolf II. má malér, protože slíbí proradnému magistru Kellymu českou korunu, pokud dokáže vyrobit kámen mudrců. A protože je Kelly švindlíř, který spojil síly s démonem Zimozelem, nejspíš uspěje, nebo přinejmenším zvládne předvést dost velkou komedii na to, aby mu všichni uvěřili. Rudolfovi tak nezbývá nic jiného, než cestovat časem do přítomnosti a vyhledat pomoc Čtyřlístku, neboť tomu se zrovinka čirou náhodou dostal do rukou skutečný kámen mudrců.

Pokud vám už ta nejzákladnější synopse připadá jako výčet až podezřelých shod okolností, pak tento film bohužel není pro vás. Dějová linie je totiž náhodami doslova propletená. Prakticky všechny postavy jsou „roztomilí popletové“, kteří každou chvíli čirou náhodou zakopnou o dílčí řešení problému, jen aby zároveň přivodili další. Proaktivního chování je jako šafránu a ještě méně se ho dočkáváme od samotného Čtyřlístku. Drtivou většinu problémů totiž řeší buď Rudolfův ochočený lev či Rudolfův věrný alchymista, za kterým hrdinové buď chodí pro radu do jeho dílny ve Zlaté uličce, nebo mu později do minulosti volají mobilním telefonem (ne, to si nedělám srandu).

Samotné cestování v čase postrádá jakoukoliv logiku, nicméně rozumím tomu, že autoři pravděpodobně chtěli, aby byl příběh přehledný a pochopitlený i pro ty nejmenší. Ti jsou také asi jediní, komu by mohl zvláštní slepenec banálních situací, podivných náhod, zbytečných odboček a pitomých postaviček vyhovovat. Co naopak rozhodně pro nejmenší vhodné není, je brutální product placement! Chápu, že se film musí nějak zaplatit, ale situace, ve které Fifinka z ničeho nic opustí scénu, jen aby mohla vyběhnout před dům a pokecat si s kocourem Pribináčkem, jenž navíc neustále cpe košík Pribiňáků přímo do kamery, je donebevolající. Podobná scénka se opakuje s lízátky Chupa Chups, Rychlými špunty, Českou poštou a HMStudio hračky. Jakš takš nenápadná je snad jedině ta pošta, všechny ostatní reklamy jsou do děje zakomponované značně nuceně a působí jako pěst na oko.

Nejenže příběh není zvládnutý z hlediska příběhu. Slavné to není ani po technické stránce. Celkem slušný je dabing, neurazí hudba. Ale výtvarná stránka? To bolí přátelé, takhle si Čtyřlístek skutečně nepamatuji. Neříkám, že znám způsob, jakým převést ducha těch nejlepších sešitů na filmové plátno, ale tenhle to jednoznačně není. Film vypadá jak nějaká flashová animace či jednoduchá počítačová hra. Pozadí ještě nejsou tak špatná, ale trojrozměrné objekty (hlavně tedy postavičky) v nich působí tak nějak nepřirozeně, z prostoru značně vystupují, na pozadí jakoby plavou. Nepřesvědčila mě ani animace, která má k plynulosti hodně daleko. Je jasné, že v českých podmínkách se jen těžko můžeme poměřovat s výpočetním výkonem, který mají k dispozici grafici mnohamilionových zahraničních produkcí, nicméně to porovnání tu bohužel je a nedokážu si představit, že bych dal stejné peníze za tohle a třeba za vypiplanou práci Pixaru. V současné podobě patří Čtyřlístek ve službách krále tak možná do Večerníčku nebo na nějaké bonusové DVD, jež děcka dostanou k tomu Pribiňáku. Avšak nikoliv na filmová plátna!

Dětem by mohly veselé barvičky, přímočarý humor (kterého je bohužel nehorázně málo) a jednoduše sledovatelný děj sednout. Naopak pamětníci zlaté éry Čtyřlístku budou pravděpodobně dost rozčarovaní a nemůžu jim film s čistým svědomím doporučit. Čtyřlístek ve službách krále nevypadá dobře, slaboučký děj poněkud uspává a vlastně ani legendární parta našeho dětství není vykreslena jako někdo, kvůli komu stojí za to točit filmy. Tudy zkrátka cesta nevede.

3/10