Recenze: Hitchcock

Recenze: Hitchcock | Fandíme filmu
Anthony Hopkins se dokonale proměnil v jednoho z nejslavnějších režisérů všech dob. Stačí to na dobrý film?

Každému, kdo se alespoň trochu zajímá o film jistě není třeba představovat jméno Alfreda Hitchcocka – jednoho z největších režisérů všech dob a jeho nejslavnější majstrštyk, fenomenální thriller Psycho, který na dlouhá léta stanovil pravidla tohoto žánru. Jen málokdo však ví, že samotný vznik Hitchcockova mistrovského díla provázely ohromné „porodní bolesti“.

Ačkoli byl Alfred v té době již vysoce uznávaným filmařem, jeho novému projektu nikdo nevěřil. Producenti kroutili hlavou nad tím, proč chce respektovaný umělec adaptovat na plátno pokleslý literární výtvor neznámého autora. Velký tvůrce byl nucen zaručit se studiu svým vlastním majetkem a navrch ještě zápasit s přísnými cenzory, kteří kvůli zobrazovanému násilí a náznakům nahoty hrozili zastavením natáčení. Právě o těchto událostech pojednává životopisné drama Hitchcock britského dokumentaristy Sachi Gervasiho, jenž tímto počinem debutuje na poli celovečerního hraného filmu. Scénář Johna J. McLaughlina, spoluautora mimořádně úspěšné Černé labutě, volně vychází z knihy Stephena Rebella Alfred Hitchcock and the Making of Psycho. Do českých kin film zamíří 7. února.

Kromě zmiňovaných problémů s vytvářením mistrova nejúspěšnějšího díla se příběh soustředí také na režisérův komplikovaný vztah k jeho manželce Almě, která ač byla sama velmi talentovanou filmařkou, neváhala obětovat své tvůrčí ambice partnerově kariéře a přes Alfredovu složitou povahu mu byla celoživotní oporou.

Jestli kvůli nečemu stojí za to vidět Hitchcocka v kině, pak jsou to přímo vynikající herecké výkony. Anthony Hopkins naplnil očekávání a vychutnal si úlohu velkého „Hitche“ se vší parádou. Jeho fyzická přeměna v korpulentního režiséra absolutně nemá chybu (zcela zasloužená oscarová nominace za masky). Vezmeme-li navíc v úvahu, že ztvárnit muže, proslulého svým emocionálně chladným projevem, není pro herce jednoduchý úkol, nemohl výsledek ani dopadnout lépe. Neméně zdatně si ovšem počíná rovněž Helen Mirren v roli Hitchcockovi ženy Almy. Ostatní postavy nemají ani zdaleka tolik prostoru, ale i tak jim nelze nic vytknout. Například James D´Arcy vypadá jako dokonalý klon svého předobrazu – Anthonyho Perkinse a neztratila se ani Scarlett Johansson coby Janet Leigh, slavná oběť ze sprchy.

Po režijní a scenáristické stránce je Hitchcock docela obstojným biografickým dramatem, jež obsahuje všechny prvky jaké by podobný snímek měl mít. Děj velice rychle odsýpá a dočkáme se i řady příjemných pomrknutí na fanoušky Alfredových děl (viz závěrečná scéna s ptákem). Na druhé straně, když natáčíte film o Hitchcockovi, je to jako malovat portrét Leonarda da Vinci či skládat operu o Beethovenovi. Zkrátka se nevyhnete přísnějším měřítkům.

Zásadním problémem snímku je nejasnost, o čem vlastně chtějí tvůrci vyprávět. Místy jsem měl pocit, že je to spíše film o Hitchcockově ženě, než o režisérovi samotném. Ona činí ta nejdůležitější rozhodnutí a pohání příběh kupředu. Alfred tu vystupuje převážně jako duševně rozpolcený tlustý sobec, který šmíruje herečky, jak se převlékají, trpí podivnými vidinami a až chorobně žárlí na svoji manželku, jíž jinak na veřejnosti opovrhuje. Naopak je úplně opomenuto vykreslení mistrovy geniality. Vůbec se nedozvíme, proč je vlastně Hitchcock natolik oslavovanou osobností.

I když má film primárně popisovat okolnosti vzniku Psycha, samotnému natáčení legendárního snímku je věnováno jen minimum prostoru. Děj také postrádá jakýkoli výraznější konflikt. Všechny potíže s cenzurou a financováním projektu jsou až neuvěřitelně snadno vyřešeny. A to už nemluvím o tom, že některé skutečné postavy jsou zde zobrazeny nepravdivě. Kupříkladu Whitfield Cook (na plátně v podání Dannyho Hustona) byl v reálném životě Hitchcockův dobrý přítel a spolupracovník, nikoli úlisný sukničkář, jenž se snaží dostat do kalhot Alfredovy ženy, jak ho představuje Gervasi.

Průměrný snímek o nadprůměrném umělci. Bravurní herecké výstupy Hopkinse a Helen Mirren zachraňují nedomyšlenou koncepci. Především díky nim film stojí za vidění. Leč natolik ikonická postava, jakou byl Alfred Hitchcock by si zasloužila lepší poctu.

6/10