Recenze: The Cabin in the Woods

Recenze: The Cabin in the Woods | Fandíme filmu
Jak se povedl všude vychvalovaný horor z pera Josse Whedona a Drew Goddarda? Máme konečně důvod znovu vzhlížet k vytěženému žánru s kapkou naděje?

Konečně! Ačkoliv hororový sci-fi thriller The Cabin in the Woods (festivalový název Chata v lesích) nepatří mezi nejčerstvější novinky, v České republice jsme si na projekci museli počkat docela dlouho. Díky projektu Fresh Film Fest se k nám nakonec režijní debut Drew Goddarda přece jenom dostal a my vám teď přinášíme recenzi této krvavé pecky. Jelikož největší devízou celého filmu je moment překvapení, pokusím se příliš nespoilerovat, tudíž děj přiblížím pouze v nejobecnější rovině.

Chytrá kritika žánrové produkce

Hororový žánr už delší dobu trpí nedostatkem invence a kreativity. Neustále se opakují zavedená schémata a recyklují se staré pravzory, což můžeme vysvětlit jednak nedostatkem konstruktivního myšlení hororových tvůrců a současně přístupem divácké obce, jež toleruje a dobrovolně podporuje nudné série typu Saw či Paranormal Activity. Scénáristické duo Whedon (Buffy, přemožitelka upírů; Avengers) a Goddard (Cloverfield, Robopocalypse) si v případě The Cabin in the Woods tyto stereotypy zcela záměrně vybírá a s obrovskou porcí nadhledu je využívá ve svůj prospěch. Výsledkem je zábavné a extrémně výživné dobrodružství, které je implicitní kritikou soudobé žánrové produkce. Je otázka, zda si to divák uvědomí.

Prakticky celý příběh se odehrává v okolí opuštěné chaty v hlubokém lese, kam dorazí pětice kamarádů na letní mejdan. Netuší, že se nedobrovolně stanou součástí nebezpečné hry, ve které nepůjde jen o jejich život, ale o něco mnohem většího a zdánlivě důležitějšího. Osudy party teenagerů se zároveň prolínají se záběry řídícího centra, kde žertuje dvojice dispečerů na rozličná témata. Při důkladnějším pohledu na zaměstnance tajemného zařízení je jasně patrné, že napětí začíná narůstat. Čeho se bojí? Proč sledují naše mladé hrdiny skrze hustou síť kamer? A z jakého důvodu bedlivě pozorují obrazovky, které zachycují dění jinde na světě?

Královská zábava s drobnou vadou na kráse

Zatímco vám to bude v hlavě šrotovat, začne pětice mladistvých prožívat hotové peklo. Jejich vlastním přičiněním, přesněji díky přirozené lidské zvědavosti, je spuštěn kolotoč událostí, které budou mít pro naše hrdiny fatální následky. Místo pro odpočinek a relaxaci se mění v krvavou lázeň a všechno šlape přesně tak, jak by mělo. Výbuchy násilí střídá tu a tam humorná hláška, jež zpravidla cílí na tupost žánrových předchůdců. Není proto divu, že se možná více zasmějete, než abyste si zakrývali oči hrůzou. Vpravdě The Cabin in the Woods funguje spíše v rovině lekaček a lehkého napětí. Skutečně nepříjemný a tísnivý pocit strachu se opravdu nekoná, což očividně ani nebyl zamýšlený cíl celého projektu.

Vše směřuje ke předpokládanému konci, když nás tvůrčí duo překvapí zajímavým twistem a celý příběh se půlhodinku před koncem změní v nezapomenutelný hororový masakr, který vás zcela jistě pošle do kolen. Žánrová nostalgie se v tomto okamžiku zhmotňuje v tom nejryzejším smyslu slova, zatímco Goddard s Whedonem se někde popadají za břicho při pohledu na obličeje fanoušků. Ta energie a nadšení, jež do snímku vložili, plně vynahrazuje drobné zklamání ze závěrečné pointy. Bohužel, nakonec se nepodařilo dovršit skvěle rozjetý příběh doopravdy bombastickým a sofistikovaným závěrem. Alespoň z mého pohledu nebyla naplněna očekávání, která byla v průběhu projekce vystřelena do nebeských výšin díky poutavé výstavbě příběhu a brilantnímu řemeslnému zpracování.

The Cabin in the Woods je výživná žánrová nálož, která si své příznivce rozhodně najde. Goddard dokázal snímek vygradovat v maximální možné míře, ale společně s Whedonem trošku selhali v případě závěrečné pointy, jež působí malinko naivně a prostoduše. Nicméně to je asi jediná šmouha na jinak dokonalém uměleckém díle, které by nemělo uniknout zejména fanouškům žánru. Určitě se pobavíte, občas se leknete a po většinu času budete nechápavě (v dobrém slova smyslu) kroutit hlavou. A to se dnes cení!

8/10