Recenze: 7 dní hříchů

Recenze: 7 dní hříchů | Fandíme filmu
Čeští filmaři se pokouší vypořádat s černými místy naší minulosti. Podařilo se jim to se ctí?

Časy se mění i v českém filmu a domácí tvůrci i publikum se konečně začínají otevírat i kontroverzním tématům z naší minulosti. Jedním z nich je dramatický historický vývoj v československém pohraničí po druhé světové válce, kdy došlo ke krutému a ne vždy spravedlivému odsunu německých obyvatel. Poprvé se k dlouho zamlčovanému problému odvážil před dvěma lety vyjádřit režisér Juraj Herz se svým Habermannovým mlýnem. Autor původního scénáře k Habermannovi – Josef Urban však nebyl spokojen se zásahy do svého „dítěte“ a především z jeho potřeby promluvit o daném tématu po svém, vznikl snímek 7 dní hříchů v režii Jiřího Chlumského a s Ondřejem Vetchým v titulní roli. Na české poměry nákladné akční drama (film stál 40 milionů korun) vtrhne na plátna tuzemských kin 1. listopadu letošního roku. Jak ambiciózní projekt dopadl vám redakce FandímeFilmu prozradí už teď, díky předpremiéře snímku na Letní filmové škole v Uherském Hradišti.

Děj inspirovaný skutečnými událostmi se odehrává během sedmi dní na Šumpersku v roce 1945, bezprostředně po skončení válečných bojů. Ústředním hrdinou a zároveň vypravěčem příběhu je obyčejný český lesník Jan Olšan (Vetchý), který si díky svému manželství s německou ženou Agnes (Éva Vica Kerekes) až dosud žil poměrně spokojeným životem. Nyní se ovšem karta obrací. Do Sudet se vracejí lidé z vnitrozemí, ale také poražení němečtí vojáci. Krvavé střety mezi Čechy a Němci jsou na denním pořádku. Shodou nešťastných okolností se Jan i Agnes rovněž ocitají v rolích štvanců. V patách jim jsou nelítostní členové Národní gardy. Zoufalý Jan je nedobrovolně nucen uzavřít spojenectví se svým nacistickým švagrem Jürgenem, jenž se zrovna vrátil z fronty. Protagonisty čeká sedmidenní závod o život napříč horami, na jehož konci bude velice těžké odlišit dobro od zla.

Je určitě pozitivní, že se současní filmaři již nebojí uchopit dřívější tabu naší historie. Samotný námět je velice silný, avšak výsledné zpracování obsahuje řadu závažných trhlin. Převážnou většinu stopáže hrdinové neustále před někým prchají, střídavě padají do zajetí a tak pořád dokola. Často se při tom chovají krajně nelogicky, což platí i pro jejich pronásledovatele. A celý děj je doprovázen rušivým voiceoverem Ondřeje Vetchého. Samostatnou kapitolou je pak totálně nezvládnutý, rádoby strhující závěr, který místy působí nechtěně komicky (během projekce dokonce u některých diváků vyvolal salvy smíchu).

Herci se se svými úlohami vypořádali statečně. Ondřej Vetchý je tradičně výborný a v roli Jana Olšana působí dostatečně uvěřitelně. Zdatně mu sekunduje i Éva Vica Kerekes jako jeho žena Agnes. Milým překvapením je pak úctyhodný výkon nováčka Jarka Hylebranta coby agresivního Jürgena. Na druhé straně jejich očividnou snahu občas sráží hloupé dialogy a mezery ve scénáři. Režie Jiřího Chlumského je pak taková nemastná, neslaná. Ničím výrazně nezklame, ani nepřekvapí.

V celkovém pohledu se nejedná o vyloženě špatný počin. Děj poměrně rychle odsýpá, krásné záběry českých hor a charisma pánů herců udrží film spolehlivě pohromadě. Podle samotných autorů by před finální verzí mělo dojít ještě k několika střihovým zásahům. I tak se však nedá ubránit dojmu, že události v poválečném Československu by si zasloužily kvalitnější pomník. Ještě si neodpustím poznámku k názvu. Nechápu, proč producenti upustili od původního titulu „Sudetenland“, jenž daleko lépe vystihuje podstatu filmu. Současný název ve mně evokuje spíše nějakou lacinou erotickou videoprodukci než válečné drama.

Atraktivní námět je zabitý až příliš rutinním zpracováním a nechtěně vtipným koncem. Ve srovnání s Habermannovým mlýnem vyhrává Herz na celé čáře. Uvidíme, jak bude vypadat finální sestřih pro kina, zatím je to těžký průměr.

6/10