Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce

Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 16 obrázků
Druhé Statečné srdce rozhodně nečekejte. Chris Pine a David Mackenzie osvobodili Skotsko po svém. I jejich boj však stojí za to.

Je tomu už neuvěřitelných 23 let od chvíle, co Mel Gibson uchvátil filmové fanoušky svým strhujícím historickým dramatem Statečné srdce, které popisuje udatnou vzpouru skotských horalů proti anglické nadvládě, k níž došlo na přelomu 13. a 14. století. Ačkoli byl Gibsonův snímek plný dějepisných nepřesností i vyložených nesmyslů, dočkal se ohromného diváckého ohlasu, posbíral pět Oscarů (včetně toho za nejlepší film), obrovským způsobem zpopularizoval Skotsko a jeho historii a dodnes je v rámci žánru považován za nepřekonatelnou klasiku.

Letos se tento úspěch pokusil napodobit uznávaný britský režisér a scenárista David Mackenzie. Jeho Outlaw King rovněž vypráví o skotské rebelii za nezávislost a také se mu podařilo sehnat do hlavní role hereckou hvězdu, konkrétně modrookého sympaťáka Chrise Pinea, jenž s Mackenziem již v minulosti spolupracoval na výborném moderním krimi-westernu Za každou cenu. Jejich společný projekt byl každopádně od začátku mnohem méně ambiciózní než ten Melův a navzdory poměrně štědrému rozpočtu nepůjde do kin, ale bude k vidění pouze na Netflixu. Povedlo se i přesto dvojici Pine-Mackenzie vytvořit poutavý filmový zážitek, srovnatelný s Gibsonovým Srdcem?

Ústředním hrdinou Outlaw Kinga není Sir William Wallace, nýbrž jeho následovník – skotský lord Robert Bruce, který na rozdíl od Williama nepřišel o hlavu a stal se skotským králem Robertem I. To však nic nemění na tom, že i Robertův boj proti Angličanům byl plný bolesti a osobních tragédií a mladý šlechtic musel ujít hodně dlouhou a trnitou cestu, než mohl v poklidu usednout na trůn. Mackenzieho snímek začíná v roce 1304, tedy krátce po porážce Wallaceova povstání a těsně před jeho brutální popravou. Skotsko je na kolenou a Robert se spolu s ostatními zdejšími lordy podvoluje krutému anglickému panovníkovi Eduardu I. (Stephen Dillane). V celém národě však nadále vře odpor a nenávist k cizím okupantům, a tak je jen otázkou času, kdy vzpoura vypukne nanovo.

Zprvu trochu nejistý Robert se staví do čela nového odboje, ale záhy poznává, že spojit hašteřivé skotské klany v jednu armádu je takřka nemožný úkol. Angličané navíc tvrdě trestají každého, kdo se pokusí hrdinovi nabídnout pomoc. Odvážný rebel je proto nucen uchýlit se k ne zrovna rytířskému způsobu války… Vedlejší dějovou linii pak obstarává Robertův vyvíjející se milostný vztah k jeho anglické manželce Elizabeth (Florence Pugh).

Jak už naznačovaly trailery, Mackenzieho vyprávění je oproti Statečnému srdci komornější, avšak také hrubší, krvavější a bahnitější. Daleko více odpovídá historické realitě, a to nejen z hlediska děje a charakterů hlavních postav, ale třeba i v zobrazení dobových oděvů a vojenské strategie. Pineho Robert Bruce je zároveň zcela odlišným typem protagonisty než Wallace v podání Mela Gibsona. Romantického hrdinu, jenž se mstí za smrt milované ženy a chce vybojovat svobodu pro svůj lid zde nahrazuje chladnokrevně uvažující intrikán, co se neštítí pro dosažení vlastních cílů vraždit v kostele, porušovat přísahy a přepadat nepřítele ze zálohy. Jeho pragmatičnost snad nejlépe vystihuje proslov k vojákům před bitvou („Je mi jedno za co budete bojovat, hlavně když bojovat budete“). Přesto to není žádný necita, který by neměl svědomí a navzdory všem věcem co dělá, mu prostě musíte fandit, respektive umíte si představit, že byste takového muže následovali do bitevní vřavy.

8/10
Tento film ještě nebyl čtenáři hodnocen
Tento film ještě nebyl čtenáři hodnocen

Statečné srdce

24.05.1995 | USA
Akční, Drama, Historický, Válečný

Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu Recenze: Outlaw King aneb drsnější variace na Statečné srdce | Fandíme filmu