Recenze: První očista

Recenze: První očista | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 8 obrázků
Jak se povedl již čtvrtý díl zajeté hororové série, ve které je jeden den v roce dovoleno vše, včetně vraždy?

Poslední třetina filmu se pak změní na prvoplánovou akci. Vláda totiž použije svůj trumf, kterým jsou najatí žoldáci, kteří začnou v ulicích řádit, a zdánlivě tak zvednou tolik potřebnou účast. Zároveň však zvednou i míru atraktivity filmu, protože do té doby se prakticky nic moc neděje. Po zapojení žoldáků se konečně něco dít začne, ovšem nic, co by člověk od téhle série čekal. Začne totiž akční patnáctiminutovka ve stylu „My jsme tady doma“, a dosud zdrženliví gangsteři si to jdou na férovku rozdat se žoldáky.

Akce se omezí na jednu banální přestřelku, a zachraňování bývalé lásky, kdy jde jeden člověk v tílku proti asi desítce plně ozbrojených maníků, no samozřejmě se vše povede, ale v tu chvíli už přemýšlíte, jestli jste šli na První očistu, nebo na nějaký béčkový akčňák s Jasonem Stathamem. Zkrátka a dobře, když půl hodiny čekáte na Očistu, a pak dalších čtyřicet  minut na to, až se začne něco dít, obyčejné akční finále už prostě neuspokojí. Nemluvě o tom, že výstavba děje kopíruje Election Year z roku 2016, především pak honičkami v ulicích. Zatímco však v Election Year jsme mohli vidět rozmanitost vražd a řádění násilníků, v První očistě jde pouze o pár lekaček, a to je prostě málo.

Řemeslně si asi není na co stěžovat. Nový režisér Gerard McMurray odvedl slušnou práci, kamera jede zajímavě, na tom nelze hledat žádné větší chyby. Herecky to samé, 90% obsazení je černé pleti, a především v ženských rolích je patrné vyšší charisma. Jestli někdo vyčnívá tak možná trochu nebojácná Lex Scott Davis, a ve vedlejší roli pak Mugga jako velkohubá sousedka Dolores, která přináší i nějaký ten humor jako občasné světlé chvilky.

Ve výsledku je První očista jednoznačně nejslabší díl série, který většinu stopáže nedokáže vymyslet žádný zapamatovatelný moment. Veškerá rozmanitost vražd a násilných výjevů naprosto absentuje, o hororu se nedá vůbec mluvit. Vybočuje pouze akční finále, které však není náplastí za více jak hodinu nezáživného děje. Řemeslně je vše na obstojné úrovni, stejně jako předchozí díly. Film sám o sobě určitě není žádnou zkázou, je pouze hodně průměrný, ničím originální, a v rámci série jednoznačným posunem dolů. Kam série může pokračovat, si vůbec netroufám odhadnout, nicméně můj osobní názor je, že premisa očistné noci již vyplýtvala svůj potenciál, a právě čtvrtý díl série toho je jasným důkazem.

5/10

Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu Recenze: První očista | Fandíme filmu