Recenze: Země bez zákona

Recenze: Země bez zákona | Fandíme filmu
The Weinstein Company
Tom Hardy, Shia LaBeouf, Jessica Chastain, Gary Oldman, Mia Wasikowska a Guy Pearce na jednom plátně, aneb herecký koncert v praxi.

Na jméno John Hillcoat už filmoví fanoušci docela slyší. Po drsném westernu Proposition a ještě drsnější postapokalyptické Cestě se pouští na poněkud odlehčenější půdu. Sedne mu to stejně dobře?

Prohibice byla jedním z nejstupidnějších vynálezů lidstva. Díky zákazu distribuce a konzumaci alkoholu byla Amerika třicátých let známá jako zlatý věk mafie. Al Capone a ti další své obchodní aktivity sice neomezovali pouze na alkohol, ale vždy činil značný podíl v jejich výdělcích. Kdo byli ovšem ti, kdo jim kořalku dodávali? Pálilo se v primitivních podmínkách a můžete si být jisti, že dnes by většina z nás po požití takového pití na místě oslepla.

Bratři Bondurantovi byli přesně takovým typem paličů a pašeráků. Dělali ovšem sami na sebe, což je dřív nebo později mohlo dostat do pěkných problémů. Na prohibici totiž nevydělávala pouze mafie, ale i policie a všichni, kdo měli tu drzost a prostředky. Zametat s Bondurantovými ovšem není tak snadné. Přátelé i nepřátelé je považují za nesmrtelné. A minimálně u hlavy rodiny, Forresta (Tom Hardy), o tom ani vy nebudete pochybovat.Situace se vyostřuje, když do poklidných hor přijíždí prohibiční agent Rakes (ultraslizký Guy Pearce). Ne, že by byl tak zásadový a odevzdaný své práci, právě naopak: je jedním z těch co neváhá jít přes mrtvoly, aby získal značné podíly od pašeráků. Většina z nich se těmto problémů raději vyhne a platí. Ovšem Bondurantovi k té "většině" patřit nehodlají. Z principu.

Skvělý tým, skvělý výsledek

Scénář napsal australský hudebník Nick Cave, který s Hillcoatem spolupracuje již delší dobu. Jeho vlastní románová tvorba je plná černého humoru a jisté dávky úchylnosti, ale spojením těchto atributů vzniká ze Země bez zákona nekompromisní gangsterka s okouzlujícími postavami a překvapivými zvraty, stejně jako i nečekanými emocemi. Hillcoatova režie scénář využívá na sto procent a osobně nemůžu identifikovat jakákoliv slabá místa. Snad později, až počáteční nadšení opadne. A až k tomu dojde, pořád zůstanou ty skvělé postavy a fantastické herecké výkony.

Shia LaBeouf hraje nejmladšího z bratrů. Po většinu času se snaží získat respekt svých starších sourozenců, ale ve výsledku je vždycky tím, kdo situaci spíše zkomplikuje. A k tomu se ještě musí zakoukat do pastorovy dcery (Mia Wasikovska), která se rozhodně nachází mimo jeho možnosti. LaBeauf je zkrátka pořád tím poněkud zmateným a neurotickým mladíkem, kterého známe z Transformers a Disturbie. Na druhou stranu to nijak zvlášť nevadí. Oproti tomu, kdykoliv na plátno vstoupí Tom Hardy coby Forrest, ostatní vás zkrátka přestávají zajímat. A to píšu jako člověk, který doposud příliš velkými sympatiemi k Hardymu netíhnul. A je jedno, že mu scénář většinu času předepisuje pouhé bručení.

Jediný kdo mu může konkurovat je k nepoznání zřízený Guy Pearce jako agent Rakes. Napsat o něm že je "slizký" je zoufale nedostatečné, ale zároveň nejvýstižnější. Jeho arcipadouch par exelance se vám zaryje do paměti. Fanoušci Garyho Oldmana si také přijdou na své, i když na plátně pobude všehovšudy pár minut (ač mu to s Thompsonem sluší jako málokomu). Jessica Chastain je pak v roli Maggie, číšnice v Bonduantovic "kavárně" pouhou třešinkou na dortu.

Závěr

Největším trumfem Země bez zákona je bezpochyby Caveův scénář, který má skvělý spád a je prostý většiny gangsterských klišé. Pod precizním Hillcoatovým vedením herci vytvářejí nezapomenutelné postavy a hodně jim k tomu napomáhá i dokonalá vzájemná chemie. A to, že hudba Nicka Cavea a Warrena Ellise dokonale dokresluje celou atmosféru snad už snad nikoho nepřekvapí. Země bez zákona je poctivá gansterská pecka. Pro fandy žánru povinnost, pro ty ostatní nejspíše důvod k tomu, aby mu také propadli.

9/10