Recenze: Madagascar 3

Recenze: Madagascar 3 | Fandíme filmu
Lev, hroch, žirafa, zebra a tučňáci se vrací. Stojí potřetí za to, nebo už je tahle písnička až příliš ohraná?

Pixar sice v posledních letech začal točit komerční sequely a občas se mu povede vyloženě slabý film (Auta 2), věc dříve nevídaná, a v Dreamworks naopak v posledních letech připravili několik propracovanějších snímků (Jak vycvičit draka, Kung-fu Panda), nicméně pořád platí, že Pixar, to jsou ti „umělci“, zatímco Dreamworks připracují spotřební zboží. Madagascar 3 to jenom potvrzuje.

Ve třetím díle se zvířecí parta usnese, že už je opravdu načase, vrátit se do rodné Zoo v New Yorku, přičemž by ale stačilo, aby se postavy nechovaly naprosto nelogicky a svého cíle by dosáhly asi po pěti minutách filmu. Hned zezačátku tučňáci odletí do Monte Carla letadlem na opičí pohon. Všichni mohli letadlem spokojeně odletět domů, ale nestalo se tak. Zbytek party se za tučňáky rozhodne doplavat. Když dokážou doplavat z Afriky do Evropy, určitě by to zvládli i do Ameriky. Jenže nestalo se tak. A nakonec tučňáci vyhrají v kasinu hromadu peněz, ale místo toho, aby si pořídili letenky domů, utratí zvířata všechny peníze za pojízdný cirkus. A sami sebe se dokonce ptají, proč něco tak stupidního udělali.

Cirkusácká odysea

Jenže znáte to, kdyby se hrdinové nechovali jako idioti, nedostali bychom třetí film, popřípadě by scenáristé museli trošku přemýšlet. A všichni víme, že ani jedna z těchto variant není příliš reálná. Děti si toho navíc nejspíš nevšimnou, takže o co jde, řekl si někdo ve vedení Dreamworks. Zvířata tedy mají nový úkol: Musí s cirkusem připravit natolik povedenou show, aby je vyhlášený promotér vybral pro vystoupení v Americe. V patách je jim navíc neúnavná lovkyně zvířat Chantel DuBois, které se připletli do cesty v Monaku.

Jde samozřejmě o naprosto banální báchorku, ve které se mísí sportovní drama (trénink, získávání sebedůvěry, závěrečné vystoupení) s klasickým útěkem před neúprostným osudem (zavilá pronásledovatelka, unikání na poslední chvíli, tajení skutečné totožnosti před novými přáteli). Což by vůbec nevadilo, kdyby film fungoval v jednotlivých scénách, jenže tady se to děje přinejlepším napůl.

Ze začátku přitom Madagascar 3 působí div ne jako animák roku! Zvířátka suverénně hláškují, spoléhají na solidní gagy, při průniku do kasina si troufnou na parodii špionážních filmů a všechno vrcholí frenetickou automobilovou honičkou s Chantel DuBois, která je vtipná i napínavá a ještě skvěle využívá možností 3D. Bohužel jde o nejlepší pasáž filmu a podobné úrovně už se tvůrcům nikdy nepodaří dosáhnout.

Většina nových prvků je k  ničemu

Následuje seznámení s cirkusáky, při kterém jako by někdo zatáhnul ruční brzdu. Humor je odstaven na druhou kolej a noví hrdinové nám začnou vykládat své „srdcerivné příběhy“. Trvá to dlouho, není to moc zajímavé a nové postavy ani nejsou příliš nápadité. Lachtan Stefano má být vtipný tím, že je naprostý blbeček, medvědice Sonya je po většinu času akorát nechutná, ruský tygr Vitaly neustále jenom nakvašeně brblá a gepardice Gia je ve filmu čistě proto, aby měl Alex koho balit.  Za pozornost stojí snad jen smečka gangsta psíků, kteří se pokouší být novým evkvivalentem k tučňákům a opicím. Mnohem zajímavější, než celý cirkus dohromady, je Chantel DuBois, pronásledovatelka našich hrdinů, která oplývá terminátoří nezastavitelností a srdcem z kamene. Zkrátka záporák, jak se patří.

Po ospalé představovačce nových zvířat následuje výcvik, který se místy téměř blíží kvalitám našlapaného úvodu, ale pak přijde závěr, který už je malinko přehnaný, hodně předvídatelný a natolik hýří barvami a světly, že by některým z halucinogenní cirkusové show mohlo být až nevolno. Všeobecně se dá říct, že tvůrci tentokrát daleko víc tlačili na pilu a oproti předchozím dílům jsou všechny situace vynucenější a méně přirozené. Pochválit se dá určitě soundtrack (jak instrumentální tak písničkový), slušný dabing, působivé 3D a skutečnost, že je úplně jedno, jestli jste viděli předchozí díly. Rodiče zvířátek chtivých ratolestí to jistě ocení.

Madagascar 3 je nevyvážený animák, který má několik opravdu vydařených pasáží, u kterých se fandové bláznivých grotesek budou řezat smíchy, ale také řadu hluchých míst, kdy se nic neděje. Děj je předvídatelný, nové postavy za moc nestojí, ale ty staré na druhou stranu pořád válí a dabing nebolí, takže pokud plánujete rodinný výlet do kina, nemáte se čeho bát, o nějaký výrazný sešup oproti předchozím částem se určitě nejedná. Bez problémů přežijete.

6/10