Recenze: Muži v černém 3

Recenze: Muži v černém 3 | Fandíme filmu
Will Smith zkouší, jestli s Joshem Brolinem bude větší legrace, než s Tommym Lee Jonesem. Vyšlo to?

První Muži v černém byli svižná a ve své době snad i originální sci-fi komedie, která  překypovala nápady a těžila z doposud čerstvého okouzlení Willem Smithem. Dvojka nestála za nic. Byla to nuda, kterou všichni zúčastnění evidentně dělali pro peníze. A trojka od první chvíle působila dojmem, že teď už to může být jedině horší. Celou dobu bylo zjevné, že Tommyho Lee Jonese pokračování vůbec nezajímá, a tak se hledal způsob, jak se nějak elegantně obejít bez něj. Pak se objevily problémy při natáčení, kdy se musel přepisovat scénář a produkce se výrazně prodlužovala. A nakonec přišla nemastná, neslaná propagační kampaň, která nám předkládala ošklivé plakáty a suché trailery. Jenže světe div se, navzdory všem předpokladům jsou třetí Muži v černém překvapivě snesitelným filmem!

Cestování v čase spásné i zrádné

Aby se tvůrci zbavili zpruzeného Jonese (nerad bych herci křivdil, ale po většinu času se vážně tváří, jako by si toužebně přál být někde jinde), vymysleli příběh o tom, jak z veznice na měsíci uprchne Boris Zvíře (Jemaine Clement), strašlivý intergalaktický zločinec, který se k nám v minulosti pokusil přivolat mimozemskou invazi, získá stroj času a vrátí se do minulosti, aby svůj zmařený plán napodruhé dotáhl do konce. To se mu sice povede jen napůl (invaze přijde až v přítomnosti), ale zabije při tom mladého agenta K a vymaže ho tak z historie. Jediný, kdo si ho pamatuje je agent J, který se vydává do minulosti za kolegovým mladším já, aby společně nepříznivý osud zvrátili.

Taková zápletka je samozřejmě banální, ale především s sebou cestování v čase přináší celou řadu problémů. Cestuje se pomocí stroječku na úrovni kapesních stopek, které zvládne použít kdokoliv, kdo jej dokáže najít a ještě ke všemu nemají stopky prakticky žádná omezení. Nepotřebují dobíjet baterky ani nevyžadují žádné specifické podmínky užití. Uživatel pouze musí najít dostatečně vysoké místo, ze kterého doslovný "skok v čase" provede. V čase navíc pomocí stroječku lze nejen cestovat, ale později zjistíme, že ho udělátko umí také posouvat, což z něj činí neomezený všelék, který dokáže spolehlivě zničit jakékoliv napětí: Kdykoliv totiž postavy něco pokazí, mají v kapse možnost to napravit. O to hloupěji působí, že tu možnost prakticky nevyužívají. V zásadě jde jen o lacinou scenáristickou kličku, která filmu kromě nezbytného přenesení do minulosti a jednoho slušného vtipu přinesla jen samé díry v logice chování postav a časové paradoxy.

Josh Brolin přináší svěží energii

Nicméně ještě že na to cestování v čase dojde, protože jak už bylo řečeno, dokud je na plátně Tommy Lee Jones, působí snímek poněkud otráveně. Hrdinové si vyměňují obdobné dialogy, jaké známe už z předchozích dílů, K je zakaboněný, J nezavře pusu, sem tam je potřeba vymazat (neuralizovat) nějaké civilisty a pomyslným vrcholem úvodního dějství má být nezáživná digitální přestřelka s mimozemšťany nejrůznějších tvarů a množství končetin, kteří se rozprskávají v kaluže zeleno-fialového slizu.

Jenže pak je K vymazán z historie a události naberou až nečekaný spád. Už samotné pátrání po nezvěstném K zavání dobrou zábavou, která se definitivně rozjede při seskoku do roku 1969. Josh Brolin je v roli mladšího já agenta K vynikající, natáčení si evidentě moc užíval a s Willem Smithem má stejně dobrou chemii, jako měl Jones v jedničce. Agenti před sebou hází siláckými gesty, ale přitom jsou oba tak trochu ryby na suchu - Jeden nezná rok 1969, druhý nemá klíčové informace z budoucnosti. Oba dva novému elementu postupně přicházejí na kloub a popravdě řečeno je to poctivá zábava, která veškerá negativa filmu staví v danou chvíli na druhou kolej.

Will Smith v šedesátých letech zakouší rasismus, Josh Brolin se nestačí divit, že ho dokáže přečůrat nějaký cucák odjinud. Dojde na honičku na jednokolkách známou z trailerů (celkem solidní akční scéna) i předvídání sportovních výsledků. Vrcholem všeho je pak sekvence ve slavné Factory Andyho Warhola, kde tvůrci celý koncept mimozemšťanů na zemi a cestování v čase vytěžují na maximum. Nemluvě o skvělém Billu Haderovi, jehož ztvárnění Warhola je samo o sobě dostatečným opodstatněním pro vznik celého filmu.

Kromě děr v logice také slabá akce

Bohužel, ani v roce 1969 není všechno růžové. Jestliže vám dá svěží poznávání minulosti a nové oťukávání agentů J a K zapomenout na slabší úvod a lenošsky vymyšlené cestování v čase, tak závěr vás zase rychle vrátí do reality. Když se scénáristé rozhodnou, že už je třeba končit a nevědí kudy kam, prostě si vymyslí postavu, která vidí do budoucnosti, dokáže hrdiny neomylně navést a ještě úplně náhodou nosí v kapse další všemocný artefakt, který dokáže odvrátit hrozbu invaze. Taková menší rána do rozkroku divákovy inteligence, chtělo by se říct, ale to ještě není nic proti tomu, že samotné akční finále na startovní rampě rakety, je zoufale nevydařené.

Dva agenti se po sérii náhod, scenáristických kliček a rádoby osudových momentů dostanou až na mys Canaveral, kde se na odpalovací rampě Apolla 11 honí s dvojicí humanoidních záporáků. Je pravda, že Boris zvíře umí sympatický trik se svou dlaní, ale na hmyzáka z jedničky nestačí ani omylem. Takže při absolutním vyvrcholení filmu máme vzít zavděk čtyřmi chlápky, kteří pobíhají sem a tam po lešení. Choreografie není nikterak objevná, vizuální stránka je bez nápadu a nečekají vás žádné výbuchy a prakticky ani střelba. Což je vzhledem k tomu, že nedávno vyšlo najevo, že film stál (i s náklady na propagaci) katastrofálních 375 milionů dolarů naprosto nepřijatelné.

Na poli akčním a dobrodružném snímek přináší Muži v černém 3 jen naprosto nejnutnější minimum a v aktuální konkurenci Avengers nebo Bitevní lodi hrubě zaostávají. 3D konverze je jako obvykle zbytečná (nějaký význam má snad jen při seskocích z výšky), ve většině kin vás čeká dabing (pravda, relativně snesitelný) a scenáristická impotence. Záporák není příliš výrazný a celková nevyváženost také nikoho neoslní. Ale kdykoliv snímek táhne konverzační humor, situační gagy a čerstvá energie Joshe Brolina, jedná se o nečekaně vydařenou komedii, jejíž návštěvou v kině vyloženě neprohloupíte a pozitivní pocity v součtu převáží ty negativní. Rozhodně jde o výrazně zábavnější film, než byla dvojka.

PS: Co se týče zvěstí o tom, že by třetí díl mohl sérii rebootovat, pak mohu bez výrazného spoilerování říct, že cesta otevřená je. Tvůrci představili sympatického Joshe Brolina, k dispozici je stroj času a mazač paměti, takže pokud budou chtít nadále pokračovat v kombinaci Smith-Brolin, popřípadě přidat k Brolinovi někoho nového (teoreticky třeba Jadena Smithe) nebyl by to problém.

6/10