Recenze: Vetřelec: Covenant

Recenze: Vetřelec: Covenant | Fandíme filmu
20th Century Fox
Zobrazit dalších 5 obrázků
Ridley Scott si vzal elementy z Vetřelce a Promethea, ale žádné z nich nezpracoval nějak novátorsky. Výsledkem je vlastně dost obyčejné sci-fi strašení.

V čem jsou pozitiva? V tomhle případě je vraždění neviňátek přehlednější než v Prometheovi, film nepůsobí dojmem, jako že se několikrát přestříhával. Vše je podstatně učesanější a přímočařejší. Objevuje se několik elementů, jako souboj s kreaturami na volném prostranství nebo ve vzduchu v atmosféře, na denním světle. Jinak jde ale vlastně o to samé, co už známe z mnoha předchozích Alien filmů. Opět jsou tu mrštné potvůrky a vystrašení lidé, kteří jsou sice slabší, ale mají samopaly, a když je zaženete do kouta, tak ti nejchytřejší z nich dovedou rozumně využívat okolní prostředí jako svou taktickou výhodu. Nic skutečně nového tu není. Po letech chybí element překvapení, potvory začínají být vlastně všední, ztrácejí postupně na děsivosti a nepůsobí už tak nebezpečně. Což platí zvlášť ve chvílích, kdy se potvory začnou víc a víc přibližovat původnímu Vetřelci.

Celý film tak vyvolává otázku, jestli už se Alien skutečně nevyčerpal. Asi nevyčerpal, protože jak už jsem říkal, první polovina na mne působila slušně, ale po pěti předchozích filmech je rozhodně o dost těžší laťku udržet po celých 120 minut. Místo současné solidní podoby by to chtělo něco skutečně výjimečného a ještě silnější postavy.

Ty nejsou špatné, protože se Scott spoléhá na silný casting, který tu pozornost prostě snese, ale jinak jde vesměs o nevýrazné črty. Hlavní hrdinku (Waterston) charakterizuje především to, že je pohotovější, než všichni okolo. Pilot v podání Dannyho McBridea budí pozornost vlastně jen tím, že McBridea vidíme výjimečně ve vážné (relativně vážné) roli, a že ji s přehledem ustál. O něco zajímavější je postava nového kapitána (Crudup), který na úkol viditelně nestačí a patřičně s ním zápolí. A hlavním tahounem je znovu Michael Fassbender, který dostal možnost robotický život zkoumat z nového úhlu pohledu a každá scéna s ním je fajn, čistě díky jeho hereckému projevu.

Sympatické je také to, že postavy už nejsou tak hloupé, jako v Prometheovi. Stále to nejsou disciplinovaní profesionálové, jaké bych na podobné misi ve vesmíru chtěl vidět, ale aspoň tu nemáme vědce, kteří laškovně sahají na neznámé mimozemské hady. I tak se ale postavy různě rozdělují apod., což vypovídá především o tom, že má příběh dost línou výstavbu děje. Scott chce (nejspíš, do hlavy mu samozřejmě nevidím) ukázat vrcholné momenty a předat svoje filosofické poselství a je mu celkem jedno, jestli se tam dostane sledem chytře a zajímavě vystavěných situací nebo s pomocí otřepaných hororových klišé, a tak beze špetky studu volí tu jednodušší (a horší) variantu. A to platí vlastně i u potvory z názvu. Zatímco ve starších filmech z vajíčka vylezl facehugger, nakladl do lidské oběti zárodek, po čase se na svět protrhl maličký vetřelec, ten rostl a sílil a nakonec se vydal na lov. V sérii Promethea je vznik příšer složitější i jednodušší naráz, nic nemá pevně daná pravidla, proces je víc variabilní a mnohem rychlejší. Takže se sice jde hned k jádru pudla, ale zase ubývá napětí a bez pevně daných pravidel přestává mít význam se jako divák touhle částí mytologie nějak zabývat.

A tohle celý film tak nějak podtrhává. Covenant je takovou uspěchanou a nesoustředěnou směsí starších Vetřelců a Promethea. Z toho si bere především filosofii, kterou nijak nerozšiřuje, a zajímavou mimozemskou kulturu, jíž se však věnuje jen málo – víc prostoru zřejmě dostane v doprovodných materiálech nebo v nějaké dalším filmu. To pak doplňuje staré známé strašení, které využívá ikonografii Vetřelce, ale nedělá s ní nic moc nového. Tu a tam se tak povede pěkná scéna, jindy filmu škodí, že nemá čas se pořádně nadechnout, zvolnit, víc se věnovat postavám (Zřejmě proto, že se čas věnuje právě tomu mudrcování).

V souhrnu si myslím, že je snímek méně odvážný než Prometheus, hraje víc na jistotu a je až zbytečně polopatický, ale zase je o to přehlednější a méně zmatečný. Pokud bychom tedy na Covenant koukali čistě jako na napínavou sci-fi, tak je asi o chloupek lepší, než jeho předchůdce, to ale u šestého filmu v sérii nejde brát jako výhru. Po takhle dlouhé době už je vlastně stagnace pád, a pokud by mělo slibované pokračování být stejně neinvenční, tak už začne série vyloženě nudit.

6/10

Vetřelec: Covenant

19.05.2017 | USA, Velká Británie, Kanada, Austrálie, Nový Zéland
Sci-Fi, Dobrodružný, Thriller, Horor

Recenze: Vetřelec: Covenant | Fandíme filmu Recenze: Vetřelec: Covenant | Fandíme filmu Recenze: Vetřelec: Covenant | Fandíme filmu Recenze: Vetřelec: Covenant | Fandíme filmu Recenze: Vetřelec: Covenant | Fandíme filmu Recenze: Vetřelec: Covenant | Fandíme filmu