Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít

Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít | Fandíme filmu
Zobrazit další 4 obrázky
Rowlingová po knižním trhu přišla dobýt Hollywood. A i když o to nejspíš ani nestála, tak se jí to nesmírně daří.

Sága Harryho Pottera skončila už před lety. Fanoušci neustále spekulovali o tom, jestli někdy uvidíme pokračování nebo nějaký prequel. Nakonec J.K. Rowling všechny zaskočila, když bylo oznámeno, že další příběh bude zasazený do čarovného světa, ale s Harrym nebude mít nic společného. Ještě před premiérou se ukázalo, že to není tak docela pravda. Fantastická zvířata a kde je najít nejsou jen nevinným dobrodružným příběhem ze světa čar a kouzel. Jsou důležitou kapitolou v historii kouzelnictva. Širší souvislosti však teprve odhalujeme, a tak Rowlingová už podruhé mohla divákům začít črtat před očima nový svět s novými hrdiny. Tentokrát navíc není autorkou knižní předlohy, ale zkusila si napsat přímo filmový scénář.

Ústředním hrdinou je Mlok Scammander (Eddie Redmayne), kterého do Spojených států přivádí jeho badatelská vášeň pro magická zvířata. S sebou neustále nosí kouzelný kufřík plný již dříve odchycených tvorečků, avšak nešťastnou shodou okolností se pár kouzelných zvířat dostane ven. Ty je potřeba chytit, než udělají nějakou neplechu nebo si jich všimnou lidé. Potíž je v tom, že v tu samou dobu unikne do ulic New Yorku ještě jedno mnohem nebezpečnější stvoření, a tak má Mlok co do činění také s představiteli Magické bezpečnosti Magického kongresu Spojených států amerických.

Je pravda, že se na scénáři podíleli další profesionální scenáristé, avšak nedá se říct, že by J.K. ve své filmové prvotině výrazněji zaváhala. Film nabízí několik propletených dějových linek a motivů, které se navzájem efektivně doplňují. Díky Mlokovi přicházíme do New Yorku, tedy do části kouzelnického světa, jakou jsme zatím neměli tu čest poznat. Navíc je příběh zasazený do 20. let minulého století, kdy měl čarodějný svět ještě trochu jiné zvyklosti. Vizuál je tedy povědomý a stále okouzlující, ale přitom neokoukaný. Dále máme skrze Mloka přístup k další velké atrakci - ke spoustě magických tvorů.

Neméně důležitá je postava Jacoba Kowalskiho (Dan Fogler), obyčejného mudly, který se k událostem připlete. On je ve filmu našima očima, společně s ním zažíváme úžas nad tím, co by pro kouzelnické postavy mohlo být běžné. Zaměstnanci Magického kongresu nám pak ukazují, jak je svět kouzelníků ve Spojených státech v dané době organizovaný, a jak se staví k mudlům, jako je třeba právě Kowalski. A neviditelné napětí mezi oběma světy dále posiluje ještě vedlejší linka o „Nových salemistech“, zfanatizovanému rodinnému kultu, který se snaží na existenci kouzelníků upozornit a varovat před nimi.

V prvním plánu dostáváme magické dobrodružství ve velkém stylu. Střídají se napínavé pasáže, kdy je Mlok v poklusu a v rozmanitých „akčních“ scénách chytá uprchlá zvířata, snaží se schovat před zvědavými lidskými zraky, popřípadě se vyhnout Magické bezpečnosti, které se vůbec nelíbí, jaký dělá ve městě rozruch. V klidnějších pasážích poznáváme nejen jednotlivé hrdiny, ale také různá drobná specifika kouzelnického světa, takže dojde třeba na magické stolování či návštěvu Mlokova kufříku, ve kterém se ukrývá celý čarokrásný svět. To ale není všechno. Účast zaměstnanců Magického kongresu dává příběhu určitou politickou a sociální příchuť, kdy vidíme, že magická hůlka v ruce ještě neznamená, že je všechno možné. I kouzelníci jsou svázaní určitými pravidly. A má to své důvody. Lidé jsou totiž tvorové proslavení svou nedůvěřivostí, a kdyby se existence kouzelníků veřejně provalila, hrozil by mezi oběma stranami konflikt. Rowlingové příběh tak v tu ránu dostává tikající hodiny a má možnost tematizovat strach z neznámého a nepochopení, stejně jako sílu přátelství a tolerance, které pomáhají vzájemné rozdíly překlenovat.

Čtveřice hrdinů tomuhle perfektně slouží. Všichni jsou to svým způsobem vyděděnci. Eddie Redmayne Mloka hraje výborně, jako nervózního samotáře, který by se nejraději věnoval jen svým zvířatům, ale okolnosti jej donutí spolupracovat s ostatními Kowalski má srdce na dlani a otevřenou náruč, avšak je ubitý šedou realitou každodennosti. Když mu kouzelníci otevřou zcela nové obzory, tak pro změnu zjišťuje, že ve svých splněných snech není tak docela vítaným hostem. Pány výborně doplňuje sesterská dvojice dámských hrdinek. Tina (Katherine Waterston) se snaží zalíbit svých šéfům z Magického kongresu, ale zároveň cítí, že je Mlok dobrý kouzelník a asi by mu měla pomoct, úředním nařízením navzdory. Queenie (Alison Sudol) je rozverná bytost, která navíc dokáže číst myšlenky, a teprve ve víru nečekaných událostí má pro jednou možnost pořádně roztáhnout křídla.

Hrdinové jsou alfou a omegou každého příběhu a Rowlingové a hercům se je povedlo přivést k životu na jedničku. Okamžitě si je zamilujete a máte s nimi chuť vyrazit na další dobrodružství. Snad jen romantické podtóny, které se v příběhu objevují, působí na ploše krátkého příběhu až příliš uspěchaně. Se záporáky je to složitější.

Fyzicky opozici reprezentuje bystrozor Percival Graves (charismatický Colin Farrell), který jde po Mlokovi jak správný policejní buldok, co zapomněl nafasovat služební úsměv. Za Gravesem však stojí hlavně anonymní zákony a nařízení a stejně neosobní je také hrozící odhalení světa kouzelníků. Že by nemuselo dopadnout dobře je patrné a dává to prostor pro všechna ta podobenství o problémech strachu a nesnášenlivosti. Na druhou stranu jsme ale pořád v pohádkovém dobrodružství a nepřítomnost jasně daného padoucha trochu podrývá příběhové finále. Z akčního hlediska dostáváme další souboj s nebezpečným, zlým cosi, co toho dokáže hodně zbořit. A po stránce osobní také zatím nejde hovořit o nějakém výrazném konfliktu, protože Fantastická zvířata jsou teprve první kapitolou širšího příběhu. Tentokrát jsme nový svět měli především poznat a otevřít, ústřední konflikt a dlouhodobý dějový oblouk se nám pořádně představí až společně s dalšími filmy.

Celkově ale nejde Fantastická zvířata než vynachválit. Rowling opět přinesla silné hrdiny, kteří zažívají zábavné dobrodružství v novém, opět zajímavém koutě kouzelnického světa. A režisérský veterán David Yates (Harry Potter 5-8) má její příběh naprosto pevně v rukou a dokáže jej vyprávět s neskutečnou lehkostí a samozřejmostí. Mohli jsme se obávat, že nová výprava do čarodějného světa bude jen ždímačkou na peníze, ale zatím všechno potvrzuje, že filmaři mají co říct a říkají to s ohromnou chutí.

8/10

Fantastická zvířata a kde je najít

18.11.2016 | USA, Velká Británie
Dobrodružný, Fantasy, Rodinný

Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít | Fandíme filmu Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít | Fandíme filmu Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít | Fandíme filmu Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít | Fandíme filmu Recenze: Fantastická zvířata a kde je najít | Fandíme filmu