Recenze: Týpci a zbraně

Recenze: Týpci a zbraně | Fandíme filmu
Pod docela tupým distribučním názvem se do kin dostává přemýšlivá komedie, která by měla příjemně vyplnit prázdninovou okurkovou sezónu. Daří se jí to?

Na novinku od Todda Phillipse jsme byli docela zvědaví. Kvalita jeho pařící trilogie šla sice postupně dolů, ale i tak se vždy jednalo o příjemnou jízdu, jejíhož zhlédnutí divák nelitoval. Když se teď newyorský režisér rozhodl zabrnkat na vážnější strunu, jež mu vlastní zatím úplně není, mohlo to dopadnout jakkoli. A nakonec to sice nedopadlo úplně špatně, ale zklamání jasně převládá.

Postava Milese Tellera se živí jako masér a moc jí to nebaví. A tak když se na scéně objeví jeho kamarád z dětství (klasicky žoviální Jonah Hill) s možností obrovských výdělků, nechá se Teller nalákat do zbrojního průmyslu. Šikovná dvojka se postupně dostává ke stále lepším zakázkám a s vidinou rostoucích peněz se samozřejmě začínají objevovat i jejich charakterové nedostatky. Nejzajímavější na příběhu je, že stojí za reálných základech – před lety se skutečně jakýmsi dvěma týpkům podařilo získat zakázky na rozsáhlé dodávky zbraní americké armádě v Afghánistánu. A to je překvapivě i kámen úrazu celého filmu.

Přestože byl původní příběh opravdu hodně upraven a spousta scén se ve skutečnosti odehrála úplně jinak, jako by se Phillips až příliš spokojil s realističností námětu. Na první pohled vás napadnou paralely s Obchodníkem se smrtí, Zjizvenou tváří, Vlkem z Wall Street a dalšími hity, jimž však současní War Dogs (jak zní originální název) nesahají ani po kotníky.

Za celou dvouhodinovou stopáž se toho totiž moc nestane a tolik očekávané zvraty jednoduše nepřicházejí. Čestnou výjimku představuje vztah obou hlavních hrdinů, který je několikrát zajímavě naťuknut a šlo by z něj vytřískat mnohem víc. Ovšem Phillips upřednostnil dramatizaci příhod dvou ťulpasů, co se dostanou do nebezpečně vysokých her. Jako bychom to ještě nikdy neviděli.

O jednoznačný propadák se ovšem nejedná. Na film se hezky kouká, vše je zdánlivě na svém místě. Akorát těžko dostanete z hlavy pocit, že z tohohle hereckého i tematického materiálu prostě šlo vytřískat mnohem víc. A rádoby cool zpomalovačky, Tellerovy vypravěčské monology či vtipné rozdělení do kapitol prostě nedokážou vnitřní plytkost a nezábavnost snímku zakrýt. A to je velká škoda.

Válečná komedie se zajímavým námětem, kterým se Phillips bohužel nechal opít tak moc, že rezignoval na jakékoli větší snahy. Mohl to být nečekaný hit léta, ale místo toho mají kritici nabito a můžou do Phillipse pálit ostrými. A diváci se dost možná přidají.

5/10

Týpci a zbraně

19.08.2016 | USA, Kambodža