Recenze: Blíženec, aneb mnohamilionové triky stupidní scénář nezachrání

Recenze: Blíženec, aneb mnohamilionové triky stupidní scénář nezachrání | Fandíme filmu
Zobrazit další 4 obrázky
Will Smith se pokouší zabít Willa Smithe. Digitální omlazování opět řádí a oscarový režisér Ang Lee daleko víc řeší technické hračky než základy dobrého vypravěčství.

Digitální omlazování herců je v poslední době v Hollywoodu velice módní. Jenom v letošním roce jsme mohli v kině vidět mladší verzi Samuela L. Jacksona (Captain Marvel) a brzo se dočkáme na Netflixu vrásek zbaveného Roberta De Nira v chystané novince Martina Scorseseho The Irishman. Nyní se k zástupu počítačem upravených hvězd přidává také Will Smith v akčním sci-fi thrilleru Blíženec (v originále Gemini Man). Ačkoli „starý mizera“ už netáhne diváky tolik jako třeba před deseti lety, i tak mnozí vyhlíželi tuhle novinku s nadšením. Zvlášť, když na režijní stoličku usedl trojnásobný držitel Oscara Ang Lee a pod scénářem je mimo jiných podepsán spoluautor seriálového fenoménu Hra o trůny David Benioff. Podařilo se týmu prověřených filmařů připravit kvalitní snímek?

Zápletka filmu není nikterak objevná. Will Smith hraje elitního nájemného zabijáka Henryho Brogana, který je ve svém oboru absolutní jedničkou. A přestože odpravil víc lidí než španělská chřipka, v jádru je to samozřejmě dobrák od kosti, co má výčitky svědomí a jednoho krásného dne proto s krvavou živností praští. To se však nelíbí jeho bývalému zaměstnavateli, jenž se zase rozhodne Brogana umlčet dřív, než v důchodu někomu vyzradí něco nevhodného ze své temné minulosti. Jenže koho poslat na likvidaci prvotřídního střelce, jemuž se žádný jiný na světě nevyrovná? Antagonista s obličejem Clivea Owena má naštěstí k dispozici moderní technologie, s jejichž pomocí naklonuje Henryho dokonalého dvojníka, který je ovšem výrazně mladší, rychlejší a odhodlanější než originál. Brogan se tak na stará kolena bude muset utkat s nejnebezpečnějším protivníkem dosavadní kariéry – svým dvacetiletým já…

Příběhů, v nichž se starý zkušený bojovník musí postavit mladému dravci jsme jen na poli akčního žánru viděli již mnoho. Tenhle je ozvláštněný pouze tím, že hrdina vlastně bojuje sám se sebou, což přináší spousty problémů, neboť jeho soupeř uvažuje úplně stejně jako on a může tak perfektně předvídat každý Henryho krok. Platí to nicméně i naopak. A jelikož je mezi oběma Brogany značný věkový rozdíl, zcela přirozeně začne jejich vztah připomínat rozhádaného otce a syna. Tím ovšem jakákoli scenáristická invence končí a dál se jede v tisíckrát vyjetých kolejích.

Děj je nesmírně jednoduchý a snadno předvídatelný až máte pocit, že se díváte spíše na nějaký béčkový akčňák z 80. či 90. let. Oproti nim ale Blíženec postrádá větší nadhled. Nějaká ta drsňácká hláška sice občas padne, nezazní však nic, z čeho byste se plácali smíchy do kolen. Scény jsou plné žánrových klišé a nedočkáme se ani jediného překvapivého zvratu. Všechny postavy (včetně té hlavní) jsou neskutečně šablonovité a nemáte šanci jim hlouběji proniknout pod kůži. Nechybí pohledná agentka (Mary Elizabeth Winstead), vtipný pomocník (Benedict Wong), ruský mafián (Ilia Volok) ani pošahaný záporák, jenž páchá zvrácenosti ve jménu údajného vyššího dobra. Dialogy zní křečovitě, jako by je předčítaly stroje a nikoli živí lidé z masa a kostí.

4/10
Tento film ještě nebyl čtenáři hodnocen

The Irishman

USA, Mexiko
Krimi, Drama, Životopisný

Recenze: Blíženec, aneb mnohamilionové triky stupidní scénář nezachrání | Fandíme filmu Recenze: Blíženec, aneb mnohamilionové triky stupidní scénář nezachrání | Fandíme filmu Recenze: Blíženec, aneb mnohamilionové triky stupidní scénář nezachrání | Fandíme filmu Recenze: Blíženec, aneb mnohamilionové triky stupidní scénář nezachrání | Fandíme filmu Recenze: Blíženec, aneb mnohamilionové triky stupidní scénář nezachrání | Fandíme filmu