Recenze: Halloween

Recenze: Halloween | Fandíme filmu
Universal Pictures
Zobrazit další 3 obrázky
Nový Halloween se vrací ke kořenům tak moc, že zapomněl na to, že doba už dávno pokročila. Nabízí tak nepříliš zajímavé retro, které se otrocky drží starých časů.

Nový Halloween provází aura výjimečného hororu, který se zapojí do renesanční vlny, kterou žánr v posledních letech prožívá. Mě osobně snímek nechal celkem chladným, i když je patrné, že tvůrci na plátně předvedli nejspíš přesně to, co předvést chtěli.

Pokud filmaři mluvili o tom, že se chtějí vrátit k původnímu Halloweenu z roku 1978, tak to platí skutečně doslovně. Novinka Davida Gordona Greena je opravdu staromódním hororem, kde zabiják přijde, zlikviduje pár lidí a je konec. Úmrtí nejsou příliš výživná. Snímek není ani brutální, ani komediální, ani strašidelný, ani psychologicky prokreslený, ani dekonstruktivní. V teorii je možná postava chlápka, který vás v jednu chvíli stalkuje přes okno a ve druhé bez zjevného důvodu zabije, značně znepokojivá. V praxi se filmu nedaří tenhle pocit pořádně vsugerovat. Hrůza, znepokojení, zajímavý pohled pod kůži zla… nic z toho tu není.

Hlavní hodnotou jako by měla být nostalgie. Ať už ve zpracování, tak v ohlížení za původním filmem. Ale jestli má být hlavním přínosem nového Halloweenu to, že jeho fanoušci natočili uctivé ohlédnutí po letech, pro podobně nastavené jedince, tak to je zatraceně málo. Film přitom nakousne řadu zajímavých motivů.

Jsou tu postavy novinářů a postava psychologa, kteří se snaží dostat zabijákovi pod povrch. Dozvědět se víc, pochopit ho. Bez úspěchu. Jako by se nám snímek snažil naznačit, že šťourat se v maskovaném zabijákovi je chyba. Tyhle postavy s sebou nesou řadu ohlédnutí, ale místo nějaké zajímavé meta roviny jsou tu jen pomrknutí pro fandy, oprašování ikonických memorabilií. Pak je tu skutečnost, že se Laurie Strode (Jamie Lee Curtis) po 40 let připravovala na Myersův návrat. Je trénovaná ve střelbě i boji, má obrněný dům plných pastí. To vše přijde do hry, ale poměrně okrajově, potenciál byl rozhodně daleko větší.

Zdaleka nejzajímavější je na celém filmu postava přeživší oběti. Laurie přežila hororové vraždění. Ukázat, jak se takovému člověku daří v nějakém realistickém duchu, to je přece hrozně zajímavé téma. Mohli jsme se dočkat intenzivní charakterní studie, ale i v tomhle případě film zajímavému nápadu klouže pouze po povrchu a dál se mu nevěnuje, protože má potřebu marnit čas nudným zabíjením. To je navíc dost neuvěřitelné. Michael Myers má být ve snímku pán v důchodovém věku, který byl léta zavřený v ústavu. Že by z něj najednou byla nezastavitelná mašina na zabíjení, které nejde velice snadno utéct nebo ji zastavit? To je k smíchu. A pokud se tvůrci pokoušejí Myerse ukázat jako nezastavitelné zlo, které jako by nebylo z tohoto světa, tak takovým dojmem ve filmu rozhodně nepůsobí

Z psychologického úhlu snímek (v náznaku) přistupuje také ke třem generacím hrdinek. Je tu Laurie, její dcera (Judy Greer) a její vnučka (Andi Matichak). Každá k nebezpečí přistupuje jinak. Každá má jiný vztah s ostatními dvěma ženami. Od naprosté paranoie přecházíme přes snahu o hyperracionalizaci až k mírnému nezájmu. Také tu kdesi v pozadí dřímá téma ženství, ženské jednoty, podceňování žen či ženského hrdinství ve světě plném „malých“, popřípadě pasivních mužů. I v tomhle případě je ale všechno jen v náznaku.

Pitomé je, že Halloween nejde úplně odepsat a zůstává někde rozpačité poloze filmů, které nejde ani odstřelit ani upřímně doporučit. Snímek je možná jako celek velkým zklamáním, ale v jednotlivostech je řemeslně zvládnutý. Má dobře vybrané obsazení (všechny tři generace by utáhly vlastní film), postavy nejsou nucené k debilním dialogům, napadené oběti se v rámci možností chovají čas od času celkem smysluplně. Jsou tu všechny ty zmiňované zajímavé nápady, které možná nejsou pořádně rozpracované, ale aspoň tu jsou - většina řadových hororů je postrádá.  Vraždění není originální a pamětihodné, ale není ani nudné. Snímek sice není strašidelný, ale čas od času napíná a halloweenská noc s ikonickou postavou Myerse za oknem dokáže vykřesat jakous takous atmosféru. Hudba od Johna Carpentera je parádní.

Do rukou se nám dostává úzkostlivá pocta 40 let starému filmu. To může potěšit skalní fanoušky původního Halloweenu. Obávám se však, že pro ostatní zůstává jen jakýsi skanzen hororové historie, který možná neuráží a věrně ilustruje důležitou práci předchůdců, ale sám o sobě je bez života a nepřináší mnoho nového.

V roce 1978 Laurie Strode přežila střet s Michaelem Myersem, maskovanou postavou, která během halloweenské noci zabila její přátele a terorizovala městečko Haddonfield ve státě Illinois. Myers byl později postřelen, dopaden a umístěn do státní nemocnice Smith’s Grove. Čtyřicet let Laurie pronásledovaly vzpomínky na strašlivou událost a teď je Myers zpátky. Během Halloweenu při rutinním transferu uprchl a zanechává za sebou hordy mrtvých. Laurie absolvovala léta tréninku přežití, a tak je tentokrát připravená bránit sebe, svou dceru Karen a vnučku Allyson, teenagerku, která si oddělená od rodiny užívá halloweenského veselí.

6/10

Recenze: Halloween | Fandíme filmu Recenze: Halloween | Fandíme filmu Recenze: Halloween | Fandíme filmu Recenze: Halloween | Fandíme filmu