Recenze: Blok 99

Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu
Zobrazit dalších 6 obrázků
Komik a sympaťák Vince Vaughn se v novém vězeňském dramatu proměnil v holohlavého drsňáka s tvrdými pěstmi. A nezvyklá úloha mu zatraceně sedí.

Jeden z nejzajímavějších titulů, který v minulém roce těsně minul naše kina, v Česku vyšel alespoň na DVD a Blu-ray (v prodeji je od 21. 2. 2018). Dramatický thriller z vězeňského prostředí Blok 99 (v originále Brawl in Cell Block 99) je dítkem amerického režiséra a scenáristy S. Craiga Zahlera, jenž si před třemi lety udělal u diváků jméno díky svému hororovému westernu Kosti a skalp (uváděno též pod názvem Kostěný tomahawk). Do hlavní role si respektovaný tvůrce vybral hromotluka Vince Vaughna. Má cenu si pro Zahlerův film zajít do obchodu?

Ústředním hrdinou příběhu je bývalý boxer Bradley Thomas (Vaughn). Bradley kdysi míval potíže s pitím alkoholu a dodržováním zákonů. Teď se však snaží sekat dobrotu a žít coby spořádaný občan. Všechna jeho snaha však přichází vniveč ve chvíli, kdy přijde o zaměstnání a kvůli špatné finanční situaci mu hrozí, že jej opustí i manželka Lauren (Jennifer Carpenter). Thomas se proto rozhodne vrátit ke své předchozí profesi drogového kurýra. I přes návrat k nelegální činnosti ovšem zůstává takovým tím hodným darebákem se silnými morálními zásadami. Zrovna, když se zdá, že se hlavnímu hrdinovi konečně daří, se jedna z Thomasových posledních zločineckých akcí pořádně zvrtne. Bradley je zatčen a poslán na sedm let do chládku. Tam nicméně jeho trable teprve začínají. Ač nerad, bude se muset opět uchýlit k násilí, aby ochránil vše, co je mu drahé…

Daný námět možná zní trochu ohraně. Příběhů o napravených kriminálnících, kteří se pod tíhou nešťastných okolností musí znovu vydat na scestí jsme už jistě viděli spousty. Zahler ovšem svým dílem potvrzuje známý fakt, že vždycky záleží především na kvalitě zpracování, a to je v případě Bloku 99 vskutku mistrovské. Ačkoli se značná část filmu skutečně odehrává za mřížemi, o klasické vězeňské drama se nejedná. Snímek se ve své první polovině odvíjí v pomalém (nikoli však utahaném) tempu. Jsou nám představeny postavy a vysvětlena jejich motivace. Všechny scény, včetně přestřelky s policií jsou natočeny komorně, bez velkých efektů a soustředí se hlavně na herecké výkony a budování příběhové linie. Ve druhé půlce pak děj prudce nabere otáčky a dosavadní sociální drama se promění ve strhující krvavý akčňák s velmi emotivním a dobře vypointovaným vyvrcholením. Úplný závěr mi skoro připomínal počítačovou hru, v níž se hlavní postava musí proboxovat přes podřadné poskoky k ústřednímu záporákovi.

Režisér v sobě nezapře bývalého kameramana. Film obsahuje spousty dlouhých, nepřerušovaných záběrů, které působivě dokreslují ponurou atmosféru nápravných zařízení či drogových doupat. Dokonce i většina rvaček je natočena téměř bez střihu. Bojové scény vypadají nesmírně reálně. Když padne rána obuškem nebo pěstí, tak stříká krev a praskají kosti. Hrdina rozdává údery se stejnou kadencí jako je inkasuje a úplně při sledování cítíte, jak ho to musí nesmírně bolet. O zlámané končetiny a rozkopané obličeje zde není nouze čili s dětmi se na to raději nedívejte. I vězeňské prostředí je zobrazeno autenticky, coby depresivní místo, kde byste nechtěli strávit ani minutu. Přestože má Blok 99 přes dvě hodiny, v žádném případě nenudí.

Co se týká herců, tak veškerou pozornost na sebe zaslouženě strhává představitel ústřední postavy. Vince Vaughna jsme si v posledních letech zvykli vídat zejména v komediích a jeho pokusy na poli vážných partů většinou nedopadly moc dobře (vzpomeňte na remake Hitchcockova Psycha z roku 1998). O to příjemnější je konečně tohohle sympaťáka vidět v pořádné charakterní roli, která mu navíc fantasticky sedla. Vince kvůli úloze Bradleyho Thomase také prošel zajímavou fyzickou proměnou – oholil si vlasy a nabral několik kilogramů svalové hmoty. Ostatní herci vedle vyčnívajícího Vaughna působí víceméně jen jako křoví. Nikdo vyloženě nezklamal, ale ani nenadchnul. Výkon Jennifer Carpenter mi přišel spíše průměrný. Veterán Don Johnson (Nespoutaný Django, Machete) se tu mihne coby krutý vězeňský ředitel a známý německý herec Udo Kier (Nymfomanka, Blade, Armageddon) se zase představí ve své typické poloze odpudivého psychopatického padoucha.

Verdikt:

Prostý a nijak originální příběh, který však režisér a scenárista v jedné osobě přetavil v hodně kvalitní a napínavý film se silně emotivním závěrem. Tomu se říká vyždímat námět na maximum. Excelentní Vince Vaughn si zde jednoznačně střihnul jednu z nejlepších rolí v kariéře a na své si přijdou i milovníci autentických bojových scén. Nákup DVD můžu vřele doporučit.

9/10

Brawl in Cell Block 99

23.09.2017 | USA
Akční, Krimi, Thriller

Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu Recenze: Blok 99 | Fandíme filmu